Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Livligt trafikerad järnvägssträcka innan Igelstabron togs i bruk

Fina bilder från Östertälje kommer då och då. På bilden kan vi se stationen från nordväst och få en uppfattning om hur man kom nerför trappan från bron över järnvägen.

Annons

Den bron låg utanför bildytan, till vänster. För att komma in på perrongen måste man passera en spärr som fanns i den lägre delen. Där kunde man även få ett visst skydd mot vädrets makter.

Tågen mot Stockholm gick på perrongens vänstra sida och de som kom från huvudstaden stannade till höger. Så gör de än i dag. Innan Igelstabron togs i bruk 1995 passerade all järnvägstrafik Östertälje – Intercity-, lokal- och godståg.

Det var en nästan aldrig sinande ström av längre och kortare enheter på västra stambanan som Östertälje var en del av. När så den nya sträckningen över Grödinge och Hallsfjärden till Södertälje syd tog över blev det aningen glesare men inte mycket. Lokaltågen började gå oftare och vi fick 15-minuterstrafik. Dess emellan passerade en del godståg. De långväga tågen som passerar Igelstabron slipper järnvägsbroöppningarna medan lokaltågen understundom får vänta en stund medan fartyg med höga master passerar.

Som en kvarvarande rest från andra världskriget kan vi se ett enkelt skyddsrum i bildens nedre, högra hörn. Detta skydd var ett enkelt rum som bestod av bastanta betongsektioner som gav en hyggligt säkerhet vid eventuella bombningar.