Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lever vi enbart för konsumtion?

Nationalekonomer menar att lycka är hopkopplat med konsumtion, som leder till rikedom och välstånd. Efterfrågan och produktutbud är det enda som behövs i deras värld.

Produkterna måste fördelas så att alla blir lyckliga. Frågan blir om andra värden som god hälsa, goda vänner och tillit glöms bort.

Går det inte att överkonsumera? Kan konsumtionen ersätta de andra värdena? Är ändamålet med livet lycka?

Anmäl text- och faktafel

Om man tror på reklamens budskap som dagligen översköljer oss i olika medier och sammanhang – vad missar man då och vad får man?

Kan det inte bli så att man lägger pengar på varor som måste gå genom reklam för att säljas?

I vårt samhälle köps prylar som inte är vad de utlovats vara. Det leder till besvikelse. Vilket får konsekvenser i köp, slit och släng. Reklamen är en lockelse som är kopplad till stress inför köpbeslut. Reklamen lurar oss oftast att tro att en vara är en status pryl – en slags falsk lockelse.

Om man inte köper grisen i säcken, utan tar sig tid, blir alternativet bättre. Antingen kan man spara pengar eller hitta en bättre produkt.

De som tjänar på reklam är de som säljer varorna och reklammännen. Reklamen formar oss också till hur vi ska vara, bete oss, uppträda inför andra och hur vi ska klä oss – en pekpinne om vad som är bra och dåligt.

Allt detta blir samhällets styrmedel för att indoktrinera oss.

Vi måste anstränga oss för att gå en annan väg, för att inte hamna i någon konsumtionsfälla som enbart leder till ångest och besvikelse.

Less på reklam

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare