Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Vårdgivare ska alltid sätta patienten i centrum

Annons
Patient gör sitt läkarbesök med mobilen.

För ett uppkopplat folk som det svenska är det inte särskilt överraskande att det har blivit populärt att söka läkarhjälp och medicinsk rådgivning på nätet. Genom en app i mobiltelefonen får du snabbt kontakt med en läkare – när du själv önskar i princip dygnet runt. Du behöver inte ta hänsyn till telefonköer och öppettider.

Att det både är lättillgängligt och smidigt att komma i kontakt med nätläkaren ger konkurrensfördelar – och företagen som på detta vis erbjuder vård via nätet växer allteftersom patienterna strömmar till.

Men denna uppenbart uppskattade vårdform stöter nu på oväntat motstånd. Två av nätläkarbranschens större aktörer, Min doktor och Kry slår nu larm: deras patienter hindras från att komma till ordinarie vårdcentraler för att ta nödvändiga prov, trots remiss från sin nätläkare.

”De har fått en remiss för att gå och ta prov men de blir nekade provtagning och de blir ofta väldigt förtvivlade”, säger kommunikationschefen på Kry, Samuel Danofsky, i en kommentar till Sveriges radio.

Remisserna kan bland annat handla om att göra ett blodprov eller en bakterieodling – något som behövs för att läkaren ska kunna ställa rätt diagnos.

Utifrån radioinslaget framträder en tydlig bild till varför det är så här – de ordinarie vårdcentralerna ogillar nätläkarna och låter patienterna få veta det.

”De kan bli ifrågasatta av anställda som tycker att företeelsen med digitalisering är dålig. Som patient kan man få en pekpinne att varför har du valt den här aktören, det skulle du absolut inte ha gjort”, säger Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min doktor.

Ett sådant agerande är befängt.

Regelverket är solklart, vårdcentralerna ska behandla egna patienter på samma sätt som de patienter som kommer med en remiss från en digital doktor. Prover ska tas och därefter ska nätläkarföretaget faktureras för kostnaden.

Nätläkarföretagen agerar nu för att få rätsida på detta. SKL, Sveriges kommuner och landsting, har uppvaktats av Min doktor – samtidigt har Kry satt ned foten och listat ett 70-tal vårdcentraler dit de inte längre kommer skicka patienter med remiss.

oavsett om det är landstingsdrivna eller privata vårdcentraler som tar emot patienter med remiss från nätläkaren har de att följa reglerna.

Signalen är tydlig – detta duger inte.

Den signalen bör ge avtryck hela vägen från sjukvårdslandstingsrådens och vårdkoncernernas direktionsrum, ut till de enskilda vårdcentralernas väntrum.

För oavsett om det är landstingsdrivna eller privata vårdcentraler som tar emot patienter med remiss från nätläkaren har de att följa reglerna. Punkt.

Eventuella uppfattningar – kalla dem fördomar – om nätläkarföretagen ska ha noll inverkan.

Det tål att påminnas om vem det är som ytterst drabbas om denna misskötsel får fortgå – den enskilde patienten. Som individ har du rätt att välja vilken läkare och vårdgivare du vill konsultera. Och ditt val ska inte medföra att du drabbas av några konsekvenser från griniga konkurrenter på andra vårdcentraler.

Mer läsning

Annons