Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stäm skiten ur utsläppsfuskarna

Volkswagen-skandalen rullar vidare. Men även Volvo har bilar som grovt överskrider reglerna för utsläpp. Vad gör regeringen?

Annons

Volkswagen har manipulerat utsläppstesterna på 11 miljoner bilar.

Amerikanska FBI grep i måndags en toppchef på Volkswagen, Oliver Schmidt. Han misstänks ha spelat en central roll i Volkswagens gigantiska utsläppsfusk.

Hösten 2015 avslöjades det att Volkswagen manipulerat utsläppstesterna på elva miljoner dieselbilar. Utsläppen av luftföroreningen kväveoxid var i verkligheten upp till 40 gånger högre än vad resultaten från utsläppstesterna visat. Volkswagens utsläppsfusk bedömts ha orsakat 59 förtida dödsfall i USA enligt beräkningar från forskare på Harvard och MIT. Kväveoxider bidrar också till övergödning och försurning.

Tyvärr är Volkswagen inte den enda biltillverkare som fuskat med utsläppen. Senast i raden är Fiat Chrysler som nu i veckan anklagats för fusk med sina dieselbilar.

Organisationen Emission Analytics undersökte i april de verkliga kväveoxidutsläppen från 497 bilar och delade in bilarna i åtta olika kategorier beroende på deras utsläpp. Bland de bilar som hamnade i värsta kategorin och släpper ut minst tolv gånger mer än gränsvärdena finns bilar från många olika tillverkare, bland annat dieselversionerna av Volvo V60 årgång 2013 och Volvo XC60 årgång 2012.

Även en del bilar från Volvo har utsläpp som grovt överskrider gränsvärdena.

Luftföroreningar är ett av de allvarligaste miljöproblemen. I Europa bedöms alla luftföroreningar tillsammans orsaka cirka 340 000 förtida dödsfall, varav cirka 5 500 i Sverige.

Men det är meningslöst att ha regler mot luftföroreningar om det ej finns avskräckande straff för den som fuskar. Som granskningen från Emission Analytics visar överskrids gränsvärdena grovt i en del fall.

Sverige och EU har en del att lära från USA, där Volkswagens utsläppsfusk var ännu allvarligare. I USA behöver Volkswagen köpa tillbaka de manipulerade bilarna och förutom det har Volkswagen behövt betala varje kund motsvarande cirka 90 000 kronor i kompensation. Men till de 8,5 miljoner kunder i Europa som köpt en manipulerad bil har Volkswagen bara velat erbjuda en reparation som kompensation.

Det är meningslöst att ha regler mot luftföroreningar om det ej finns avskräckande straff för den som fuskar.

I EU och Sverige har arbetet gått långsammare än i USA. Men det är bra att det iallafall har inletts en förundersökning mot Volkswagen Sverige, som har sitt huvudkontor i Södertälje, och att EU-kommissionen nu börjat ta frågan på större allvar och sätter press på medlemsländer att vidta åtgärder.

Samtidigt bör EU-kommissionens egen roll i skandalen belysas. Enligt interna dokument som tyska Spiegel Online kommit över visste EU-kommissionen redan 2010 att det fuskades med dieselbilars utsläpp. Trots det sade EU-kommissionen att de är ”lika chockade som alla andra" när skandalen blev offentlig 2015. Den så kallade Dieselgate-skandalen är en smutsig historia med få hjältar.

Det är i grunden statens ansvar att upprätthålla de regler som finns och se till att bilar med otillåtet höga utsläpp inte säljs. Behövs det åtgärder på EU-nivå bör Sverige driva på för att de åtgärderna införs och följs. Dieselgate-skandalen är större än att bara handla om Volkswagen. Vad gör den svenska regeringen åt att Volvo tillverkat bilar som grovt överskrider reglerna för utsläpp?

Regler är till för att följas och straffen ska vara avskräckande. Stäm skiten ur dem som fuskar och har för höga utsläpp – då kan vi få en renare bilindustri!

Mer läsning

Annons