Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konfirmation som politisk manifestation

En präst ska ha stor frihet att lägga upp sina gudstjänster. En präst ska också ha omdöme.

Annons
Vid lördagens konfirmation i Ytterjärna kyrka fanns fyra verser av psalmen Fädernas kyrka med. Psalmen har varit bortplockad ur svenska psalmboken i snart 30 år – och är i dag intimt kopplad till Sverigedemokraterna.

Det finns en inneboende spänning inom Svenska kyrkan kring det politiska inflytandet. Av tradition väljer medlemmarna företrädare till kyrkans olika beslutande församlingar – och flera politiska partier ställer upp med egna kandidater i kyrkovalen. Därför återfinns socialdemokrater, centerpartister, sverigedemokrater och andra i kyrkliga råd och styrelser.

Kritiken mot denna tingens ordning har inte minskat i styrka sedan skilsmässan från staten vid millennieskiftet – men alltjämt är det en majoritet som vill ha partipolitiker kvar i kyrkan. Förespråkarna tycker att det är ett bra sätt att värna traditionen av en demokratisk folkkyrka – och att säkerställa att kyrkan går i samklang med ett modernt samhälle.

Kopplingen har gjort att viktiga framsteg kunnat göras. Kvinnor får vara präster och biskopar, homosexuella har rätt att få befästa sin kärlek genom en kyrklig vigsel och det är prioriterat att samtala och samarbeta med företrädare för andra kristna samfund och andra religioner, främst judendom och islam.

Därmed inte sagt att alla är nöjda. Kvinnoprästmotståndare finns kvar, homofober och islamofober gnisslar tänder.

De längtar tillbaka till den fädernas kyrka där kvinnan teg i församlingen och det var helt uteslutet att två personer av samma kön kunde älska varandra eller att man kunde föra dialog med en muslim.

Jimmie Åkesson (SD) är en som längtar tillbaka. I ett tal i augusti 2013 ville han se till att fädernas kyrka kan tas tillbaka från "samhällsomstörtarna".

Följdriktigt är också Fädernas kyrka det samlande namnet för Sverigedemokraternas kyrkopolitiska arbete. Fädernas kyrka är också namnet på en psalm från 1909, då nationalismen frodades i Sverige. I de nio verserna av Johan Alfred Eklund kan varje stockkonservativ nationalist av i dag finna stöd för sina intoleranta uppfattningar.

Brudgum lovar brud i vers två, tron ska vara manlig i vers tre, Kristus är med och slåss för ”trofast stam” i vers fyra, ”väpnad och villig” ska ungdomen ta strid i vers åtta och striden ska stå för Guds ära i Norden i sista versen.

När Kristus i vers sex, strax före korsfästelsen, får ny nationalitet, ”det var en svensk som satt fången”, kan det möjligen finnas sverigedemokrater som inte vill sjunga med. Ett svenskt medborgarskap för folk från Mellanöstern är ingen lätt sak i partiet ...

Psalmen plockades in i 1937 års psalmbok – när nationalistiskt hat stod i färd att kasta världen i brand. Och kloka beslutsfattare valde 1986 att plocka bort den när en ny svensk psalmbok skulle till. Enskilda SD-politiker har sedan dess motionerat om att åter ta den i bruk.

Den gångna helgen var det konfirmation i dagarna två i Järna och Vårdinge församlingar för närmare 50 konfirmander.

Under lördagen hölls gudstjänsterna i Ytterjärna kyrka. Tidigt i programmet hade den ansvarige komministern lagt in fyra verser av Fädernas kyrka, upptryckta på lösblad.

En illa dold politisk markering.

Vår historia av mossig nationalism är viktig att känna till, men inte mer. Psalmens värderingar är museala och har inget i dagens kyrka eller samhälle att göra.

Givetvis har en präst stor frihet att lägga upp sina gudstjänster. Lika givet är att en präst får ha vilka politiska åsikter som helst – privat. Men att ogenerat manifestera dem under en mässa – särskilt där 14–15-åriga konfirmander står i centrum – är inget annat än omdömeslöst.

Annons