Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bawar Ismail: Slösa inte våra skattepengar på P3 – kanalen fyller inget reellt behov

Annons
P3 har blivit en helt onödig mediekanal, skriver ledarskribenten Bawar Ismail. Bild: TT.

På tre år har Sveriges radios ungdomskanal P3 tappat 38 procent av lyssnarna. Det är Mediepodden som avslöjat P3:s dystra utveckling genom en sammanställning av SR:s offentliga siffror. För att vara en ungdomskanal har P3 misslyckats rejält med sitt uppdrag att nå ut till Sveriges unga. Mediepoddens siffror visar att 16,3 procent av befolkning lyssnade på P3 år 2015. Sedan sjönk det till 13,1 procent år 2017 och året därefter låg siffran på 10,1 procent.

Det är inget obetydligt tapp. Fortsätter det i den här takten kan P3 en dag vara en ungdomskanal utan några unga lyssnare. Det blir allt mer tydligt att P3 inte mäktar med konkurrensen.

Frågorna som därför bör ställas är om P3 har något existensberättigande i dagens medieklimat och hur många lyssnare kanalen ska behöva tappa innan man beslutar att lägga ner radiokanalen. Vad gäller existensberättigandet står det väl om något klart att P3 inte alls utgör ett särskilt behov på mediemarknaden. För den som vill lyssna på kommersiell musik och underhållningsprogram på radion finns nämligen flertalet privata aktörer att välja emellan. Streamingtjänster har gjort all världens musik – från kommersiella artister till helt okända – tillgänglig för en bred publik. Podcastutbudet, med allt ifrån folkbildande poddar till krimpoddar, växer för varje dag som går.

Konkurrensen från kommersiella aktörer, det digitala utbudet och förändrade medievanor har gjort P3 till Sveriges mest onödiga mediekanal.

Vad återstår då? Nyhetsförmedling? Från radiokanalen som hade testet ”vilket politiskt djur är du”? i valet 2014? SVT:s Bolibompa tar sin målgrupp på större allvar än vad P3 gör.

Så hur många lyssnare måste P3 tappa innan det är dags att omvärdera behovet av en så kallad ungdomskanal finansierad av skattebetalarna? Ska mer än hälften av lyssnarna ha försvunnit innan SR tar sig en ordentlig funderare på vad som måste göras?

Saken är helt enkelt den att P3 inte längre är relevant. Konkurrensen från kommersiella aktörer, det digitala utbudet och förändrade medievanor har gjort P3 till Sveriges mest onödiga mediekanal.

Annons