Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Varför skapa kaos på fritids alldeles i onödan?

Annons
Från och med 1 juli i år införs legitimation för lärare på fritidshem. Risken är att det kommer att ställa till kaos på samma sätt som när detta krav infördes för skolor. Och detta alldeles i onödan. Vilka problem på fritidshemmen är det tänkt att legitimationskravet ska lösa? Foto: Per Sönnert.

Reformen med lärarlegitimation har skapat mycket stora problem på skolorna. Lärarfacken, som kom med idén, trodde att en lärarlegitimation skulle höja statusen på läraryrket.

Dåvarande utbildningsminister Jan Björklund (L) ville antagligen hålla sig väl med lärarfacken och köpte idén utan att ta reda på vilka konsekvenserna skulle bli. Antagligen hoppades han också att kravet på behörighet skulle förbättra skolans kvalitet. Det var i alla fall så han motiverade denna reform.

Anmäl text- och faktafel

Men det blev kaos på Skolverket när lärarnas ansökningar om behörighet skulle utvärderas. Behörighetskravet gjorde också att problemet med lärarbrist blev ännu värre. Även regeln att enbart behöriga lärare får sätta betyg har skapat stora problem.

Någon höjd status på läraryrket har lärarlegitimationen dock inte medfört, och om den förbättrat kvaliteten på undervisningen är högst oklart. Däremot har lärarnas löner höjts, men det beror inte på legitimationen, utan på de nya förstelärartjänsterna och de speciella statsbidragen för att höja lärarnas löner.

Men även nu verkar det bli kaos.

Trots det har Gustav Fridolin (MP) fortsatt i samma spår under sin tid som utbildningsminister. Från och med 1 juli i år införs legitimation även för lärare på fritidshem. De har hittills varit undantagna från behörighetskravet. Även här är syftet att förbättra kvaliteten och öka statusen.

Gustav Friolin (MP) före detta utbildningsminister. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Men även nu verkar det bli kaos. Bara 40 procent av dem som jobbar på fritidshemmen i dag har en pedagogisk högskoleexamen. Hur många som kommer att godkännas som behöriga är oklart.

På alla skolor har han efter en tid bedömts som olämplig, bland annat efter anklagelser om sexuellt ofredande.

Visst bör lärare i skolor och fritidshem ha rätt utbildning, men det blir inte bra när behörighetskrav ställer till kaos utan att ge positiva effekter. Det finns bättre saker för Skolverket, kommunernas skolförvaltningar och rektorer att lägga tid och kraft på.

Det blir också fel när formell utbildning i praktiken blir det enda som avgör en lärares lämplighet. Ett talande och skrämmande exempel på detta är den lärare i Halland som i slutet av januari åtalades för barnpornografibrott. Han har de senaste åtta åren jobbat på skolor i nästan alla kommuner i Halland. På alla skolor har han efter en tid bedömts som olämplig, bland annat efter anklagelser om sexuellt ofredande. I tre fall har han blivit utköpt från sin tjänst. Varbergs kommun har till och med köpt ut honom två gånger.

Det finns också andra saker som avgör om man är en bra lärare

Den här mannen är uppenbarligen helt olämplig som lärare. Trots detta har han fått behålla sin legitimation. Och eftersom han har lång arbetslivserfarenhet är han, på grund av lärarbristen, eftertraktad på arbetsmarknaden och har gång på gång hittat nya skolor som vill anställa honom.

Det är viktigt med rätt utbildning för dem som ska ta hand om barn. Men det finns också andra saker som avgör om man är en bra lärare eller inte. Därför är det olyckligt med en lärarlegitimation som gör att den formella utbildningen blir helt avgörande.

Och när inte tillräckligt många har denna formella utbildning, som det är för fritidshemmen, skapar behörighetskravet ett kaos alldeles i onödan. För vilka problem på fritidshemmen är det tänkt att behörighetskravet ska lösa?

Annons