Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Bra med lag om skriftligt vid telefonförsäljning

Att bli uppringd av en försäljare som velat sälja något är ingen ovanlighet. Det är dessutom den försäljningsmetod som orsakar flest anmälningar till Konsumentverket. Och endast en procent av konsumenterna är positiva till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där de inte är kund, enligt en undersökning från verket.

Telefonförsäljning har varit en följetong i många år när det gäller konsumentproblem. Många hamnar i avtal de inte vill ha efter att ha blivit kontaktade per telefon. Och enlig Konsumentverkets undersökning uppger var tionde av de tillfrågade att man har tackat nej till ett erbjudande, men ändå fått en leverans.

Sedan det så kallade nix-registret kom till för ett antal år sedan kan man själv gå in och spärra sin telefon från oönskade säljsamtal.

Men där finns undantag. För många, ansåg Konsumentverket, som för ett drygt år sedan bröt sitt samarbete med registret.

Konsumentverket uppmanade samtidigt regeringen att gå vidare med det förslag som länge legat hos regeringen och som kräver skriftlig bekräftelse från konsumenten vid telefonförsäljning.

Nu verkar man ha fått gehör för detta. Regeringen har lagt en proposition som kräver just någon form av skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Lagförslaget gäller alla branscher som säljer varor eller tjänster via telefon.

Inget undantag görs för bolag som redan har en affärsrelation till konsumenten. Lagen ska dock inte gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier.

Att branschen är kritisk till hela idén med kravet på skriftlighet är kanske inte så märkligt. ”Oseriösa och kriminella struntar redan i befintlig lagstiftning. Vi behöver inte en ny lag som bedragarna kringgår. I stället för en lag som drabbar den stora majoriteten seriösa företag borde Konsumentverket fortsätta den tillsyn som vi vet ger effekt”, skrev Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta i ett pressmeddelande.

Men problemet är väl att Konsumentverket inte tycker att branschen går tillräckligt långt på egen hand för att styra upp verksamheten?

Ett av regeringspartierna – Socialdemokraterna – har intäkter från lotteriförsäljning som en viktig finansiering av sin verksamhet.

Från första september ska den nya lagen gälla – om riksdagen röstar ja. Och det lär den göra. Även om det kommer att bli en del ändringar under den nu pågående riksdagsbehandlingen.

Eftersom lagen inte ska gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier kommer till exempel deras lottförsäljning att hamna utanför. Inte så märkligt kanske, eftersom ett av regeringspartierna – Socialdemokraterna – har intäkter från lotteriförsäljning som en viktig finansiering av sin verksamhet.

Men just det undantaget gillas inte av alliansföreträdare som Sveriges television och TT varit i kontakt med. Ska vi tro att detta blir den stora stötestenen på väg mot en ny lag?

Sven Erik Jansson