Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Låt gratis gälla hela Södertälje

Tanken att låta folk resa gratis till Södertälje för att minska köerna under brokaoset är god. Men man borde ha tänkt hela vägen.

Den senaste given från Trafikverket med flera myndigheter är att få fler att pendla till och från Södertälje med de kollektiva färdmedlen.

Från och med måndag kommer därför extrainsatta bussar att köra mellan Skärholmen och Södertälje och ett dedikerat bussfält skapas på motorvägen från Hallunda till Moraberg. Som ett extra lockbete åker den som tar bussen gratis.

Inte nog med detta – den som trots allt tar bilen ska förmås att köra en kortare sträcka än normalt genom att gratisparkeringar anordnas vid Södertälje syd och i Skärholmen.

Dessutom ska pendeltågstrafiken förstärkas och de regionala tåg som stannar vid Södertälje syd får fler vagnar.

Målet är givet – ju fler som väljer att ställa bilen hemma desto färre som tvingas sitta i bilköerna i Södertälje.

De två sista orden, i Södertälje, är nyckeln här.

Ovan nämnda åtgärder handlar främst om att ta sig till och från stan. Inte vad som händer inne i de mer centrala delarna.

För det är näppeligen bara på motorvägen som brohaveriet har skapat stora problem med framkomligheten. Bilister söker sig bort från motorvägen och in mot stan med hopp om att komma snabbare fram. Med ännu längre köer till följd.

En enda åtgärd finns i det nya åtgärdspaketet för centrala Södertälje: ett genomfartsförbud.

Den bakomliggande tanken formulerades så här i LT av tillförordnade stadsdirektören Lenita Granlund: ”Vi vill inte ha trafik genom Södertälje och därför ska Mälarbron stängas av för genomfartstrafik.”

Det är svårt att se att förbudet kommer att ge den effekten.

Lika svårt att förstå hur man över huvud taget ska kunna kontrollera att förbudet efterlevs. Inne i stan finns redan gott om bilar där Södertäljebor ska ta sig från den ena till den andra sidan av kanalen – och de ska alltjämt få resa genom stan.

Nej, lösningen om man vill få bort trafiken i Södertälje och minska köerna är given. Gratistanken, med insatta extraturer, borde även gälla lokalbussarna under den tid bron repareras.

En mindre andel av dem som väljer att arbetspendla till Södertälje med gratisbussen eller med tåg jobbar precis vid stationen. De flesta vill vidare.

Om de då fastnar i långa köer inne i stan på sin väg från stationerna Östertälje, Hamn, Centrum eller Syd till sin arbetsplats faller grundidén att förmå folk att åka kollektivt till stan.

Inte nog med det. En stor del av den biltrafik som blockerar gatorna inne i stan är lokal.

Gratisbussar skulle ge incitament även för många Södertäljebor att låta bilen stå och ta bussen i stället.