Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lärarna behöver tid för att klara uppdraget

Att vi ska ha en bra skola med goda resultat och god arbetsmiljö är
alla rörande överens om – såväl politiker, skolledare, föräldrar, lärare som elever. Trots det vill våra kommunala arbetsgivare nu
försämra lärarnas förutsättningar genom att i avtalsrörelsen driva förslag som halverar lärares tid för planering och uppföljning.

I dag har en ämneslärare cirka tre minuter i veckan, eller 36 sekunder per dag, för varje elev till planering, uppföljning och bedömning.

På denna tid ska läraren bland annat förbereda lektionerna samt rätta och utvärdera elevens resultat. Tre minuter är vad som finns för att se till att ditt barn får de kunskaper han eller hon behöver för framtiden.

Det är inte svårt att inse att grunden till god undervisning ligger i att vara väl förberedd inför varje lektionstillfälle; ha planerat innehållet, utförandet, frågeställningarna och uppföljningen. En bra lektion ska få eleverna att förstå, reflektera och vidga sina vyer. Att entusiasmera barn och ungdomar, bygga gott självförtroende och förmedla kunskap kräver tid och tanke.

Trots stora grupper, med ibland över 30 elever i en klass, har varje elev rätt till ett individuellt bemötande och stöd från sina lärare samt tid att träna sina färdigheter och få respons på sitt arbete. Bedömning, vägledning och stöd är viktiga inslag i lärarens uppgifter och viktiga för elevernas utveckling. En väl utbildad, väl förberedd och engagerad lärare är nyckeln till framgång för våra elever.

Förutom att undervisa ägnar sig lärare åt konferenser, mentorskap, frånvarorapportering, föräldrakontakter, att skriva omdömen, göra åtgärdsplaner, lösa konflikter, ha utvecklingssamtal, städa klassrum, vara rast- och matvakter, delta i mobbningsteam och likabehandlingsgrupper samt mängder av andra

arbetsuppgifter.

Angelägna saker javisst, men det innebär också att den tid lärare är i skolan lätt fylls med arbetsuppgifter som inte är direkt kopplade till undervisningen.

Om lärarna då ska vara mer tid i skolan är risken stor att tid som i dag används för planering och utvärdering i stället får stå tillbaka för andra uppgifter och detta gynnar inte eleverna. Att öka arbetsbördan och undervisningstiden för lärarna försämrar kvalitén för eleverna. Bästa sättet att säkra kvalitén i lärares arbete är att låta förtroendearbetstiden vara ograverad.

Politikernas syn på utbildning och dess betydelse är A och O för en bra skola! Om de menar allvar med talet om att utbildning är en framgångsfaktor för kommunens utveckling räcker det inte med fagra ord och manifestationer. Vår uppmaning är att

värna skolan, värna undervisningstiden, lärarresursen och förtroendearbetstiden!

ordförande Lärarnas riksförbund i Nykvarn

Siv Sjödin

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel