Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lär av Scania, Fredrik Reinfeldt

I tisdags var det världspremiär för den nya generationen Scanialastbilar. För mig är det här verkligen något speciellt.

Inte för att jag varit med och utvecklat den, för det har jag inte, och inte heller för att jag en gång valde mellan två jobberbjudanden efter mina år på Västergårdsgymnasiet – data- operatör på Scanias centrala dagavdelning i Södertälje eller ett jobb som ombudsman i Verdandi (jag tackade nej till it-jobbet på Scania).

Lanseringen betyder däremot något känslo- mässigt för mig som född och uppvuxen i Södertälje, med många vänner i flera generationer som arbetat eller fortfarande arbetar på Scania, på alltifrån linan och gjuteriet till att vara kvalificerade ingenjörer och exportsäljare som varit en del av detta stora projekt.

Jag vet vilken unik roll Scania har i Södertälje, och vilken prägel företaget satt på Södertälje som industristad! Jag är också stolt och glad över att fordon som ligger i den absolut yttersta tekniska frontlinjen internationellt utvecklats i min gamla hemstad. Det betyder något speciellt för självförtroendet hos invånarna i en stad som medialt annars mest dras med ett rykte av att vara tungt belastad av problem som förknippas med den stora invandringen från Mellanöstern, vilket staden de facto också är.

Den nya generationens Scanialastbilar är också en bild av Södertälje. En bild som många med rätta är väldigt stolta över.

Den här nya generationen lastbilar kommer bidra till att säkra Sverige som en fortsatt högkompetent industrination, där tillverkningen och exporten av dessa lastbilar ger ett inte oviktigt bidrag till den svenska exporten, ekonomin, handelsbalansen, sysselsättningen och därmed också möjligheten att fortsatt finansiera en välfärdsstat av svenskt snitt i framtiden.

Vill man ha svensk välfärd, ja då måste man också vilja ha den här typen av tung och kvalificerad svensk exportindustri.

Jag tar tillfället i akt att påminna dig, Fredrik Reinfeldt, om att du för några år sedan, 2013 närmare bestämt, i din dåvarande roll som Sveriges statsminister stod på det ekonomisk-politiska toppmötet i Davos och talade om att industrin i Sverige är ”basically gone”.

Och det kanske den är, eller så är det nog snarare så att det är precis det den inte är, vilket den nya generationen Scanialastbilar vilar.

Men låt oss för en stund ändå acceptera Reinfeldts premiss i Davos, att den svenska välståndsskapande industrin är ”basically gone”, och utgå från att du har rätt i den hypotesen. Men då kan vi väl ändå enas om att för att vara ”basically gone”, så har den svenska tunga industrin visat en enorm livsvilja och förmåga att leverera, tisdagen den 23 augusti 2016. Eller?

en i dag mycket stolt före detta Södertäljebo. Artikelförfattaren var i början av 1990-talet kommunalrådssekreterare åt Conny Andersson (S)

Andreas Henriksson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel