Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Långt kvar till upphandling av höghastighetsbanor

Riksdagsledamot Anders Åkesson (C) skriver på den här debattplatsen (LT, 11 mars) om regeringens infrastrukturplanering och förhandlingarna om höghastighetsbanor.

Annons

Förvånande nog verkar inte Åkesson ha förstått hur planerings- och beslutsprocesser i riksdag och regering ser ut.

Det är i sig bekymmersamt. Än mer olyckligt är det att denna okunskap sprids vidare till läsarna.

För att undvika ytter-ligare förvirring kring dessa viktiga frågor vill jag därför reda ut begreppen.

Först och främst, vi har i Sverige en upphandlingslagstiftning att förhålla oss till. Den sätter tydliga ramar för hur offerter och intresseanmälningar ska hanteras. Det trodde jag att Anders Åkesson med sin långa riksdagserfarenhet visste, men så verkar inte vara fallet.

Det finns ett intresse från många håll i världen att vara med och bygga höghastighetsbanor i Sverige, så också från Kina.

Det är i sig en bra sak, ju fler alternativ som finns desto större är chansen att vi får den bästa lösningen om och när det väl är dags.

Jag skriver ”när det väl är dags” eftersom det är lång tid kvar innan ett eventuellt upphandlingsförfarande.

Sverigeförhandlingen ska lämna sin slutrapport först i slutet av 2017 och nästa nationella plan beslutas under 2018.

Regeringen fattar beslut om vad som ska byggas, men upphandlingen sköter den ansvariga myndigheten, Trafikverket.

Det vill säga, det är enligt gällande lagstiftning inte riksdagen och inte heller regeringens ansvar att hämta in offerter.

Det har mig veterligen inte inkommit någon offert till någon instans, inte heller till trafikutskottet i riksdagen.

Detta faktum är dock inte särskilt relevant eftersom det inte i det här läget finns något att ta ställning till.

Jag är mycket förvånad över Åkessons okunskap kring detta förfarande.

Regeringens mål är att jobben ska bli fler i Sverige – därtill ska vi bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

I det arbetet är nya stambanor för höghastighetsjärnväg relevant.

Med detta sagt, vem eller vilka som skulle vara involverade i byggnationen är i dagsläget inte aktuellt att avgöra.

infrastrukturminister

Anna Johansson (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel