Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägre kostnad grund för mer värdighet

Moderaterna vill reducera välfärd för nyanlända. Diskussionen kan föras men värdigheten måste behållas och utmaningarna är flera.

Annons

”Begränsa välfärden för dem med tillfälliga uppehållstillstånd”. På Dagens Nyheters debattsida i onsdags präntade Anna Kinberg Batra (M), tillsammans med sin finansministerkandidat Ulf Kristersson (M), fast att de vill se förändring – om än oklart hur.

M-förslaget är skissartat och inte särskilt konkret. En alltför låg standard vore varken ett humant eller integrationsfrämjande steg. Hur tjänsterna i vår offentliga sektor på bästa sätt ska organiseras i framtiden och i vilken omfattning de ska finnas till hands är däremot en viktig diskussion att ta.

Hänsyn till såväl statsfinanserna som bra ambitioner i mottagandet är här viktigt. Verkligt brådskande för Sveriges framtid är dock frågan om reformer för bostads- och arbetsmarknaden.

Det framgick i veckans utspel inte vilka åtgärder som i praktiken skulle vara tilltänkta. I debattartikeln nämndes över huvud taget inga faktiska områden och i en radiointervju i P1 senare på torsdagen meddelade Kristersson mest att det viktiga var att lyfta frågan.

Ett av de få exemplen som kom upp, efter ett antal följdfrågor, var sjukvården. På området kan akut men inte icke-akut sjukvård exempelvis tillämpas, resonerade han. Om landet befinner sig i ett kostnadstyngt läge är det inte orimligt att titta på vilka transfereringar som går att se över.

Utan en ekonomi i ordning är det rent krasst svårt att framöver stå för ett värdigt mottagande. Ju högre kringkostnader som uppstår, desto svårare blir våra åtaganden att leva upp till. Transfereringarna är alltså en viktig aspekt med direkt påverkan på statsbudgeten – och därmed också vårt framtida mottagande.

Huruvida tanken med ut spelet från Moderaternas sida är att försöka minska antalet sökande till Sverige eller inte kan givetvis också diskuteras.

I bästa fall är det åtminstone ett diskussionsuppslag för hur ekonomiska transfereringars roll ser ut i sammanhanget.

Oroshärdar präglar ännu omvärlden inte minst i Syrien och Sverige har under de senaste åren tagit ett stort ansvar när det gäller mottagandet.

Vill vi fortsätta ha ett generöst mottagande de närmaste åren kommer kostnader behöva gå ner. Samtidigt får vi inte glömma att de verkligt akuta åtgärderna till följd av migrationsströmmarna trots allt är förändring kring regler för bostad och arbete.

De ofta stelbenta system som i dag råder är utan tvekan ett hinder när vi blickar bortom migrationsaspekten och ser till de integrationsutmaningar som i dag finns och inte kommer att försvinna i den absoluta närtiden.

Självklart behöver ingen motsättning finnas mellan att göra om föråldrade system och att titta på hur vi kan få ner kostnaderna för personer som kommer hit.

För ett värdigt mottagande och en bättre integration krävs förmodligen båda delarna.