Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kulturdebatt: Varför inte utnyttja möjligheterna?

Är det möjligt för Oktoberteatern att fungera i balans med sina möjligheter – konstnärligt som ekonomiskt, undrar Bo Lindell i ett debattinlägg.

Annons

Kulturdebatt. En fundering: En publik verksamhet som är regelbunden, har kontinuitet och är utåtriktad har möjlighet att nå en bred publik. Just kontinuiteten borgar för nya besökare.

Det omvända: om till exempel en restaurang bara har öppet ibland på skiftande tider blir det svårt för gästerna att pricka in ett besök. Ryktet om den goda maten når inte särskilt långt. Men man kanske ändå har ett par rätter på menyn som är särskilt uppskattade och lockar nya gäster. Då vore det både märkligt och oklokt att efter kort tid ta bort dessa rätter från menyn. Det skulle vara ett dåligt sätt att förvalta det man har – det skulle betraktas som oproffsigt.

Nästa fundering: På Oktoberteatern har det tidigare under våren inte synts mycket av verksamheten. Man hade två produktioner – ”Viss text saknas” och ”Deras rum” – som efter att ha spelats ett fåtal gånger har lagts ner. Båda föreställningarna har fått mycket goda omdömen av både press och publik, alltså inga floppar.

Det är föreställningar som dels talar till den vana teaterbesökaren, men också skulle haft möjlighet att nå ut till nya publikgrupper med angelägen teaterkonst.

Att inte ge spelutrymme åt ovan nämnda produktioner är ett oprofessionellt agerande och ett slöseri med befintliga resurser. Det skulle kunna likställas med ett läkemedelsföretag som investerat tid och pengar och nyligen fått patentet godkänt för en eftertraktad medicin, men som sedan inte är intresserad av att sälja den. Varför skulle man inte vilja sälja den?

Jag ställer mig frågande till Oktobers hushållning med kapital, både konstnärligt och ekonomiskt.

Jag har arbetat i olika teatersammanhang i snart 40 år och vet att en professionellt driven teater förväntas kunna hantera konflikter som uppstår. Man lägger inte ner fungerande föreställningar – oavsett sjukdom, oenighet eller annat. Man löser helt enkelt de problem som uppstår - så att man kan fortsätta spela och få en allt större publik. Kontinuitet.

I en motsvarande situation på en annan arbetsplats – som inte drivs med hjälp av bidrag – skulle man vara tvungen att lösa det som kommer i vägen på ett fungerande och effektivt sätt, för att inte tappa ekonomi och prestige.

Vad krävs för att Oktober ska klara av sina problem? Är det möjligt för Oktoberteatern att fungera i balans med sina möjligheter – konstnärligt som ekonomiskt?