Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här får alla barn chansen att få bli författare

Tusentals skolbarn har fått chansen att bli författare i Berättarministeriets skrivarverkstäder. – Det är viktigt att alla blir sedda, säger Gia Arvanitopoulou.

Annons
Draghjälp. Alla barnen får komma upp och berätta sin historia inför klassen. Den som blir nervös kan läsa sagan ihop med berättaren, för dagen Finin Versteegh, här tillsammans med Cleopatra.

Det råder febril aktivitet i Alien-butiken. Barnen tittar nyfiket på varorna; åksjuketabletter delar hylla med rymdskeppsvax och raketbränsle.

Just innan de 20 andraklassarna från Blombackaskolan klivit in på Berättarministeriet samlas personal och volontärer och går igenom dagens program.

Rollerna fördelas – nedtecknare, illustratör, berättare och skribent – och detaljerna finslipas. Upplägget är klassiskt: barnen kommer till ett bokförlag där en sur och barnovänlig redaktör, N Schwartz, är på jakt efter en fantasifylld berättelse. Hon tvivlar på att barnen kan ge just en fantasifylld historia men blir snart övertygad.

Första utmaningen för eleverna blir att sätta sig i bokstavsordning. Först råder förvirring. Snart tar Romario, 8, kommandot och får klassen att ropa ut bokstäver högt och kompisarna flyttar snabbt efter.

– Det är viktigt att vi inte går in och hjälper till, de får själva samarbeta, förklarar Gia Arvanitopoulou, volontärsamordnare på Berättarministeriet.

Sedan går det undan, från att klassen enas om vad som ingår i en berättelse till att rösta fram vilka karaktärer som ska vara huvudpersoner och kompisar. En tidlös historia växer fram där en prinsessa som egentligen är en prins tar sig till ett slott tillsammans med en flygande rymdvarelse.

– Vi motiverar dem och vill utveckla deras egen kreativitet och förmåga, säger Gia Arvanitopoulou.

Fortsättningen, som sedan blir till en egen bok, skriver barnen själva. Tystnaden vid borden bryts emellanåt.

– Kan man skriva så här? undrar Valencia.

– Hur stavar man till sönder? frågar Cleopatra.

Berättarministeriet fångar med sina skrivarverkstäder och olika program upp elever i socioekonomiskt utsatta områden med hög arbetslöshet.

– Det viktigaste är att visa att alla kan. Vissa kan inte rita, eller pratar kanske inte svenska. Men här har alla blivit sedda, de kan och någon har lyssnat på dem, säger Firin Versteegh, styrelseledamot och volontär.

I över ett år har hon åkt från Stockholm till Södertälje för att vara med barnen.

– Det är jättekul. Det här är den bästa terapin man kan ha, säger Firin Versteegh.

Volontärkollegan Kerstin Fällström fyller i:

– Det är roligt och så himla inspirerande. Jag har jobbat som tolk och lärare och språk har alltid varit viktigt för mig.

Volontärerna är avgörande för att ge alla barn chans att komma till ministeriet, säger Gia Arvanitopoulou:

– Vi behöver bli fler volontärer, med alla sorters bakgrund, så anmäl er gärna!

Tankekraft. Tankeöverföringshjälmen prövas i tur och ordning av alla elever. Nästan ingen lyckades läsa den andras tankar. För det krävs övning, förklarar Finin Versteegh.
Delaktighet. Centralt är att barnen själva får ge förslag på karaktärer och rösta på hur berättelsen ska växa fram.
Eget verk. Alla barnen fotograferas och får sedan sin bild på baksidan av sin första bok.
Skriver. Ett av ministeriets mål är att inspirera barnen att vilja uttrycka sig och upptäcka sitt eget språk.

Blir ett stöd i skolundervisningen

Berättarministeriet har funnits i Södertälje sedan hösten 2011.

Stiftelsen är en samverkan mellan kommun, näringsliv och ideella organisationer och erbjuder ett antal utbildningsprogram.

Programmen är förankrade i skolans läroplan och fortsätter i klassrummen efter att lärarna fått handledning.

Skrivarverkstäderna riktar sig till elever i årskurs 2–5 i områden med hög arbetslöshet. I dag finns Berättarministeriet i Södertälje, Järva och Hagsätra.

Mer läsning

Annons