Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Firar tioårig kärlek på Södertäljescen

Sommarteatern på Wendela Hebbes hus med Berit Carlberg är tillbaka, men inte i den lättsamma atmosfären vi är vana vid. I år spelar man drama av Strindberg.

Annons
Sommarteater.

En som inte har spelat så många dramatiska roller tidigare är skådespelaren och underhållaren Niclas Strand. Han och Mia Poppe finns bland skådespelarna i årets sommarteater som ger Pelikanen av August Strindberg.

– Det här är utvecklande och roligt att göra, säger Niclas Strand inför sin roll som sonen Fredrik.

Han har spelat på Wendela Hebbe flera somrar med start 2003. Det var också första gången han och Mia Poppe möttes. Kärlek uppstod och inom några veckor var de ett par. Nu är de gifta och firar sitt tioårsjubileum på samma plats som det hela började.

– Ja, det var på den här scenen. Vi spelade ett kärlekspar och övade både på scenen och privat. Sedan dess har vi spelat kärlekspar flera gånger, säger Niclas Strand och fortsätter:

– Tio år och två barn senare spelar vi syskon. Undrar vad det betyder?

Paret är ofta i Södertälje på olika uppdrag, som att utbilda chefer i kommunikation, vara konferencierer, spela barnteater eller framträda med något av sina visprogram.

Mia är därtill en av huvudlärarna på Calle Flygare teaterskola och Niclas undervisar i musik och drama, bland annat i Södertälje.

– När man arbetar som skådespelare, musiker eller med annat konstnärligt yrke så måste man variera sig och söka upp jobben. Jag har tack och lov kunnat leva på det här sedan jag var 16 år, säger Mia Poppe.

Kammarspelet Pelikanen kom till 1907, under Strindbergs produktiva år, och i den har författaren målat upp ett av de mest fruktansvärda och förljugna kvinnoporträtten.

– Pappan har precis dött och modern ska nu ta hand om de två barnen. Under pjäsen hinner deras liv ifatt dem. Sonen Fredrik upptäcker misären först och berättar för sin syster, säger Niclas.

– Det här är en av Strindbergs bästa pjäser och i slutet jobbade han mycket med övernaturliga inslag i sina dramer. I Pelikanen förekommer dessa dubbelbottnade budskap några gånger, säger Mia Poppe.

Mia spelar dottern Gerda som är gift med Axel, ett äktenskap som baseras på att han har blivit lovad ett arv av svärmodern Elise. När det visar sig att det inte finns något arv vänder sig Axel mot Elise.

– Barnen är offren i den här historien, men modern är också ett offer. Det finns ingen vinnare i pjäsen, säger Niclas innan Mia avslutar:

– Strindberg ägnade sig mycket åt att förstå människan. Hans dialoger är fantastiska och slår de flesta på fingrarna. Jag älskar att arbeta med hans material. Som skådespelare är det väldigt lätt att spela Strindberg. Det spelar egentligen sig självt.

Blommande. En enkel men dekorativ scen pryder kammarspelet. Skådespelarna hoppas att solen tittar fram.
Helena Fernell, Berit Carlberg, Niclas Strand, Mia Poppe och Duncan Green lägger sista pusselbitarna på plats. Scenen är Wendela Hebbes hus.

Kammarspel på utomhusscen

Plats:

Wendela Hebbes hus.

Premiär:

Onsdag 26 juni, kl 18.30.

Tid:

Föreställningen spelas onsdagar–söndagar fram till och med 28 juli. Onsdag–fredag, 18.30, lördag-söndag, kl 16.

Medverkande:

Berit Carlberg, Mia Poppe, Niclas Strand, Helena Fernell och Duncan Green.

Arrangör: I samarbete med Wendelas vänner, ABF, Södertälje kommun.

Kammarspel:

Strindberg skrev flera kammarspel. För honom innebar dessa en överföring av kammar­musikens idé till dramat: ”Litet motiv, utförligt behandlat, få personer, stora synpunkter, fri fantasi, väl studerat, enkelt men icke för enkelt, ingen stor apparat, inga över­flödiga bipersoner, inga regelbundna femaktare, inga utdragna helaftnar.”

Källa:

www.strindbergsmuseet.se

Mer läsning

Annons