Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kritik mot finansieringen av nya snabbtåget

Beslutet att bygga höghastighetsjärnvägen Ostlänken mellan Södertälje och Linköping fattades av dåvarande alliansregering 2012.

Järnvägssträckan är tänkt att bli den första delen i Sveriges nya höghastighetsjärnväg, med byggstart 2017. Nu kritiserar Liberalerna regeringens finansiering av järnvägsprojektet, erfar SR.

– Det är uppenbart att regeringen inte har kontroll på kostnaderna. Det är mycket allvarligt och det här riskerar att bli en gökunge i de statliga finanserna, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiske talesperson, till SR.

Den beräknade kostnaden för Ostlänken har fördubblats på ett år. För ett år sedan beräknades banan kosta 35 miljarder kronor. Men i slutet av februari beräknades kostnaden till 55 miljarder kronor. För två månader sedan kom en rapport från Trafikverket där kostnaden nu beräknades till 70 miljarder kronor. Uppgiften fanns först på sidan 41 i en rapport från Trafikverket, till synes undansmugen.

– Det är viktigt att man inte försöker dölja den typen av information, säger Mats Persson.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har valt att inte kommentera informationen om de allt högre beräknade kostnaderna för Ostlänken.