Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraschlandning för Miljöpartiet

Tankarna på att lägga ned Bromma läggs ned. Det är ett svidande bakslag för regeringen – men ett framsteg för Sverige.

Annons

Avvecklingen av Bromma flygplats ska inte längre utredas. Därmed har regeringen tvingats inse vad det innebär att regera i minoritet. För i riksdagen är stödet för att behålla flygplatsen starkt. Vid två tillfällen har riksdagen kommit med så kallade tillkännagivanden vars budskap inte går att misstolka: Bromma ska vara kvar.

Trots det har regeringens miljöpartister stretat emot – det är MP som är mest emot flygplatsen, S lovade tvärtom i valet att Bromma skulle få vara kvar.

Miljöpartiet har efter de dubbla nederlagen i riksdagen envist drivit linjen att det bara handlar om en utredning – en lam ursäkt eftersom syftet hela tiden varit att Bromma ska läggas ned senast 2022.

Även om utredningens resultat inte skulle ha varit på förhand givet vore det poänglöst att utreda när en massiv riksdagsmajoritet är emot förslaget.

Till slut kom alltså verkligheten i kapp även Miljöpartiet – regeringen tvingas slå back. Det är bra.

Nu är det inte bara Miljöpartiet i regeringen som kraschlandat i denna fråga. Samma gäller för Miljöpartiet i Stockholm – som tillåtits hålla i trådarna.

Det är absurt att regeringen tillåtit att Stockholms miljöpartister fått göra det, samtidigt som man slog dövörat till alla kommunalråd (inte minst socialdemokratiska) runt om i landet som var skarpt kritiska mot avvecklingstankarna.

Miljöpartiet är extremt Stockholmsfixerat, men det måste finnas rim och reson. Bromma flygplats är ingen lokal fråga – och har aldrig varit det. Sverige ska hålla samman. Staten kan inte bara släppa greppet om infrastruktursatsningar av nationellt intresse.

I ett avlångt land som vårt krävs att det går snabbt och smidigt att resa inrikes. Inte minst är det viktigt att det ska vara lätt att ta sig till huvudstaden.

Där är denna citynära flygplats ett helt centralt nav. Från Gotland, Norrland och stora delar av södra Sverige är det via Bromma som företag, myndigheter och andra som ska till Stockholm (eller vidare ut till orter i landet) tar sig för möten.

Det minoritetsregeringen gör nu är att förändra och bredda direktiven till utredaren Anders Sundström.

Hans uppdrag blir att i stället titta på tillgängligheten för flygtrafik till och från Stockholmsregionen och på möjligheterna till ökad bostadsbyggnation.

Och vad Sundström själv, efter nästan ett års utredande tycker om förändringen blev tydligt när Sveriges radio intervjuade honom: ”Jag tycker att det här är bra. Det här visar att vi nu fokuserar på det viktiga. Inte på en öppen eller stängd Bromma, utan på hur tillgängligheten av flygkapaciteten klaras i Stockholmsregionen”.

Sundström har rätt.

I en framtid, med en fjärde bana på Arlanda och utbyggd kapacitet på Skavsta, kan behovet av Bromma minska. Men där är vi inte på länge än.