Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraftig ökning av MC-dödsfall

Trafikåret 2015 blev mörkt när det gäller motorcyklister på Sveriges vägar.Antalet dödsolyckor ökade med hela 45 procent jämfört med förra året, visar ny statistik som TT tagit del av.

Annons

Vid konferensen Transportforum i dag presenteras preliminär statistik för dödsfall i trafiken under 2015. Transportstyrelsens siffror visar att totalt 260 personer omkom under året, vilket visserligen är en tangering av 2013 och lika med den lägsta siffran sedan andra världskriget.

Samtidigt pekar dock vissa siffror åt hel fel håll, framförallt då när det gäller motorcykelrelaterade olyckor. Under 2015 dog 45 personer jämfört med 31 året dessförinnan.

– Man bör tänka på att 2014 var ett extremt bra år med få dödsfall. Sedan drog kollisioner upp siffran under 2015. I vissa fall har motorcyklisten gjort ett misstag men i minst lika många fall är det den andra föraren som gjort det, säger Maria Nordqvist vid Sveriges Motorcyklister (SMC).

– Sedan är det ärligt talat lite slumpen som avgör, fint väder kan till exempel påverka statistiken under ett år.

Förra hösten läckte en lista ut från Trafikverket med förslag på hur MC-säkerheten skulle öka. Idéer som indraget körkort redan vid överträdelser på 20 km/t väckte dock stark kritik hos MC-förarna. Listan har nu lagts åt sidan, vilket Maria Nordqvist är glad över men hon vill samtidigt se andra åtgärder.

– Man ska tänka på motorcyklister när man planerar nya vägar gällande "hinder" som till exempel räcken och stolpar. Nu är det också lagligt att strö grus i samband med att man lagar vägar och det har visat sig att drygt 20 procent som kört omkull har gjort det på grus. Utomlands har man även omfattande kampanjer, det har vi inte här i Sverige.

Men vilket ansvar har motorcyklisterna själva?

– De flesta motorcyklisterna kör omkull och dör i en kurva eller korsning. I en kurva beror det oftast på fel körteknik och där borde vi jobba ytterligare med att ge vettig och saklig information hur man blir en bättre förare.

Form av olycka vid dödsfall i motorfordon i Sverige

Färdsätt vid dödsolycka

Bilförare: 111

Bilpassagerare: 49

Motorcyklist: 45

Mopedist: 5

Cyklist: 17

Gående: 27

Övriga: 6

Totalt: 260

Typ av situation

Möte: 58

Omkörning: 1

Upphinnande: 4

Avsväng: 11

Korsande kurs: 20

Cykel/moped: 17

Gående: 27

Rådjur/hjort: 1

Älg: 7

Ren: 1

Övrigt: 18

Totalt 260