Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Kommer spåren för nära får de lösa in allt”

Artikel 5 av 13
Ostlänken
Visa alla artiklar

Lokalpolitiker längtar och en hel del privatpersoner andas ut. För andra utgör Ostlänken ett hot mot hus och hem.

Annons

– Spåren ska gå över berget och svepa ner här.

Leif Gustafsson står vid sitt garage, och bara några tiotal meter från bostadshuset i Hölö. Bortom träden går motorvägen. Dit är det runt 70 meter.

Det är här, mellan E4:an och villan där Leif Gustafsson och Elisabeth Wittberg bor, som Ostlänken ska byggas. Dubbelspår och tåg som rusar fram i drygt 300 kilometer i timmen.

– Det känns inget vidare, även om vi har varit beredda. Som det ser ut på förslaget försöker de undvika att köra över huset i alla fall, säger Leif Gustafsson.

– Här borta finns det fornminnen, från vikingatiden. Där fick man inte bygga på 60–70-talet, men nu är det tydligen okej.

Än vet han inte exakt hur mycket Ostlänken kommer att inkräkta på tillvaron. Förhoppningsvis ska en hel del klarna när folk från Trafikverket kommer på besök i februari.

Klart är i alla fall att Trafikverket måste köpa mark av Leif Gustafsson.

Blir du en hård förhandlare då?

– Det blir jag. Kommer spåren för nära tänker jag begära att de löser in allt.

Nej, Leif Gustafsson ser inte fram emot bygget som i värsta fall kan tvinga iväg honom från hans barndomstrakter och från huset som byggdes om för bara några år sedan.

Annat är det för de lokala toppolitikerna längs sträckan Södertälje–Linköping. De jublar åt snabbare kommunikationer. När regeringens järnvägsutredare Gunnar

Alexandersson nyligen sade att man borde avvakta med Ostlänken reagerade flera av dem starkt.

– Vi ska göra allt för att påminna om varför beslutet om Ostlänken togs en gång. Regionen växer och vi behöver kunna ta oss fram på ett bra sätt, sade till exempel Södertäljes Boel Godner (S) till LT.

Ett stycke söderut från Leif Gustafsson och Elisabeth Wittberg ligger ett hus bara 50-talet meter från motorvägen, rimligen dödsdömt när järnvägsbyggarna närmar sig. Men ingen är där när LT tittar förbi.

Hemma är däremot Peter Friström i Österby. Byn vid Kyrksjön blir nära granne till Ostlänken, men Peter Friström – som också är socialdemokratisk lokalpolitiker – är inte orolig.

– Det blir ingen större skillnad, tror jag. Här hör vi ju motorvägen hela tiden, även om jag inte tänker så mycket på det ljudet. Det blir bara störningar under byggtiden. Men det finns också en känsla av att det där med Ostlänken inte är riktigt på riktigt. Diskussionerna har ju pågått i 20–25 år.

– Jag vet inte om jag någonsin får se den här järnvägen. Jag är tveksam, säger Peter Friström.

Fram tills nyligen fanns inget exaktare besked än att Ostlänken ska dras inom en på sina ställen två kilometer bred korridor. När Trafikverket offentliggjorde sitt mer precisa förslag på hur spåren ska gå kunde många andas ut – just de skulle slippa få den nya höghastighetsjärnvägen inpå knuten.

Mitt i korridoren ligger Skäve by i Järna, med förskola, företag och mer än 50 boende. För Skäves del blev det dock bra, med en dragning så nära motorvägen som möjligt.

– Det blev så som vi hade hoppats. Utifrån givna förutsättningar är det här det bästa förslaget för Skäves och Norrbyvälles del, sade Mats-Ola Ohlsson, ordförande för stiftelsen Norrbyvälle gård, som driver gruppbostad i Skäve, nyligen till LT.

För andra, som Leif Gustafsson och Elisabeth Wittberg i Hölö, kan verkligheten komma att förändras högst påtagligt. Flera berörda Hölö- och Järnabor som LT har talat med vill inte ha sina namn i tidningen.

– Vi vet inte om vi kan bo kvar. De ska ta en bit av vår tomt. Vi har nästan ställt in oss på att vi inte kan stanna här. Det är trist, säger en man.

– Ostlänken ska gå precis här. Jag vet inte så mycket än – jag har inte hört av Trafikverket. Det är bara att vänta och se, säger en annan.

Enligt förslaget ska Ostlänken gå öster om E4:an genom Hölö och fram till ett par kilometer söder om Järnaavfarten. Efter en kort tunnel fortsätter spåren väster om motorvägen, genom företagsområdet vid väg 57 och till Gerstaberg där spåren ansluts till befintlig järnväg.

– Det blir ett elände för oss – så är det bara. Järnvägen kommer alldeles nedanför oss.

Det blir störningar, säger en Järnabo.

– Än vet vi inte riktigt hur det blir. Det har varit många turer – nu vill vi bara ha besked, säger en annan.

Infomöten i dag och på onsdag

I dag klockan 17–20 håller Trafikverket öppet hus om Ostlänken i Eneskolans matsal i Järna. En gångi timmen presenteras förslaget på hur spåren ska dras. På onsdag hålls öppet hus i Hölö, klockan 17–20 i Hölöskolans matsal.

Förbi Hölö föreslås spåren gå öster om E4. Söder om Järna tätort byggs en kortare tunnel under motorvägen. Efter en längre tunnel ansluts järnvägen till befintliga spår i Gerstaberg.

Ostlänken mellan Järna och Linköping – 154 kilometer ny dubbelspårig järnväg med cirka 200 broar och 30-talet tunnlar – är första etappen av de nya stambanor för höghastighetståg, med farter på upp till 320 kilometer i timmen, som planeras mellan Stockholm och Malmö samt Stockholm och Göteborg.

Ambitionen är att börja bygga successivt under 2017–2021. Det första tåget ska rulla 2028.