Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klokt att skrota zonsystemet

Att återinföra en enhetstaxa är ett steg i rätt riktning – eller rätt steg för alla riktningar.

Annons

Det finns några helt grundläggande saker som måste till för att fler ska välja att åka kollektivt. Dit hör dels turtäthet, dels att man kan lita på att bussar och tåg håller sina tidtabeller. För många av SL:s resenärer finns ett alternativt färdmedel hemma i garaget, carporten eller parkeringsrutan. Klarar inte SL av att leverera tar de bilen.

Därefter kommer priset. Kollektivresans kostnad är enkel att ställa i relation till bilalternativet.

Vid sidan av dessa saker finns den mer övergripande tanken om att länstrafiken ska vara så jämlik som det bara går för alla länets invånare.

Det är på den senaste punkten som frågan om enhetstaxa blir relevant – systemet måste kännas rättvist, oavsett var i länet man bor.

Och dagens system där Stockholms län är indelat i tre zoner lever inte upp till detta.

I synnerhet för oss i zonsystemets yttersta ring är det obegripligt varför det ska vara dyrare att åka mellan Östertälje och Rönninge än mellan vilka som helst av alla stationer i tunnelbanenätet.

Lika obegripligt är det att veta var gränserna går. I den utredning som landstingets trafikförvaltning genomfört bland SL- resenärerna svarade 37 procent att de tycker att det är mycket eller ganska svårt att förstå hur många zoner deras resa går igenom.

Den rödgröna landstingsoppositionen har länge drivit kravet på en enhetstaxa. Efter valet 2014, sedan Alliansen lyckats behålla makten, svängde majoriteten i frågan och tillsatte en utredning. Denna är nu klar.

Landstingets trafikförvaltning lägger förvisso fram två alternativ till åtgärder: ett förbättrat zonsystemet eller införd enhetstaxa.

Men det är det senare alternativet man förordar. Förslaget är att nuvarande zonsystem skrotas – tre zoner bantas till en från och med kommande årsskifte.

För att finansiera den förändringen föreslår tjänstemännen en höjning av biljettpriset med cirka tio procent.

Ett exempel: En enkel fullprisbiljett med res- kassan som i dag kostar 25 kronor i en zon eller 50 kronor i tre zoner skulle då komma att kosta 28 kronor. Alltså 3 kronor dyrare för den korta resan, men 22 kronor billigare för den långa. För oss i länets utkant sänks biljettpriset för en resa till Stockholm med 44–45 procent.

Bra. Men framför allt gör förändringen att biljettsystemet blir enklare att förstå. I dag använder sig SL av hela 18 olika priser för enkelbiljetter. Med en enhetstaxa, där nuvarande rabatter finns kvar, skulle antalet minska till sex prisvarianter.

Att förändra, förenkla och göra systemet mer rättvist är nödvändigt om man ska kunna nå målet att antalet resenärer ska öka. Likaså att kunna göra detta utan att det blir hemult mycket dyrare.

Trafikförvaltningens förslag ökar förutsättningarna för att fler ska välja att åka kollektivt – och låta bilen stå.