Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klaustrofobiskt när unga kvinnor tystas

Männen tar plats på Oktoberteaterns scen som vanligt. Men hyllade Livet, bitch!, där unga kvinnor i Södertälje får en röst, är struken från programmet. Anledningen sägs vara pengar, skriver Sofia Zawilinski, kulturredaktör på Länstidningen.

Annons

Ensemblen Livet, bitch! har varit en självklar del av Oktoberteatern sedan succéföreställningen 2012. Länstidningen har skildrat ensemblen flera gånger under den kreativa process som har lett fram till föreställningen ”Deras rum”.

När det närmade sig premiär fastnade Oktoberteater och Teaterförbundet i fackliga förhandlingar. Den 18 januari kunde Sveriges television berätta att det bara blev en föreställning, då teatern inte ville betala avtalsenliga löner. När jag kontaktade Annika Fridman, producent på Oktoberteatern, hänvisade hon till att teatern inte hade råd att spela pjäsen. Eftersom ensemblen Livet, bitch! varit en del av teaterns workshopverksamhet Embryo behövde det inte bli en föreställning alls.

Skådespelarna skulle nu få betalt för sju repetitioner och en föreställning, teatern hade planerat att betala för fyra repetitioner och fyra föreställningar, berättade hon.

När jag träffade ensemblen inför premiären berättade de om svårigheterna att få ihop repetitionerna med jobb, skola och privatliv. Det är så klart extra olyckligt om unga skådespelare inte får ett ekonomiskt incitament utan blir ekonomiskt lidande när de ska vara med i en pjäs på Oktoberteatern.

Livet, bitch! är en ensemble som ska lyfta fram unga från socioekonomiskt utsatta områden, då blir en låg ersättning till de medverkande än mer beklämmande.

I Södertälje kommuns programutbud för scenkonst åk 7–9 är ”Deras rum” med som en av föreställningarna som skolorna kan boka under våren 2016. ”Huvudrollerna är tjejernas nu. Alla tjejers. Välkommen till ’Deras rum’” går det att läsa. Den finns även med i Stockholms läns landstings ”Scenkonstkatalogen” för 2015/2016.

I Oktoberteaterns verksamhetsberättelse inför 2015 står det att arbetet med Livet, bitch! ska leda till en föreställning, likaså i verksamhetsberättelsen från 2014.

I Oktoberteaterns ansökan om kompletterande stöd till sin Embryo-verksamhet från kulturförvaltningen i Stockholms läns landsting står det att läsa ”Vi anser att det är viktigt att flickors röster får höras lite extra och därför är Livet, bitch! viktig”.

I ansökan skriver teatern även om jämställdhet och mångfaldsperspektiv. För mig rimmar det illa att å ena sidan berätta hur viktigt det är att unga kvinnor som representerar denna mångfald ska få ta plats medan de å andra sidan inte vill ge dem betalt enligt de riktlinjer som Teaterförbundet har satt upp.

Det står även att läsa i ansökan om kompletterande stöd att ”eftersom vi anser att det är en demokratisk rättighet att alla barn och unga ska få ta del av högkvalitativ teater och vår målgrupp är de barn och ungdomar som har högst trösklar till kulturella upplevelser, så anser vi att vi verkligen arbetar för demokrati. Just detta projekt syftar dessutom till att göra alla röster, berättelser och alla barn synliga”.

Genom att Oktoberteatern inte betalar unga för det jobb de gör, det jobb som man framhäver i ansökningar och det jobb som skulle komma Södertäljes invånare till del genom en föreställning sätter Oktoberteatern inte bara upp en tröskel för målgruppen man säger sig vända sig till – man drämmer igen dörren rakt i ansiktet på den.

Vad kan vi då se på Oktoberteatern i vår? Jo, män. Magnus Mankan Nilssons ”Viss text saknas” är en kärlekshistoria och tredje delen av hans trilogi om Mörkö. I monologen ”Fullbokat” med Simon Mehzer skildras en stressig fredag i storstaden. Den uppsättningen har spelats sedan 2014.

Södertäljes ungas röster och mångfald står inte på repertoaren. Det står att ”Deras rum” ska spela på skolor men detta verkar nu inte bli av. Kunde teatern möjligen ha omfördelat resurserna när Livet, bitch!-ensemblen inte vill jobba nästan gratis längre?

På premiären av ”Deras rum”, eller ”uppspelet”, som Oktoberteatern valt att kalla det, var lokalen långt ifrån fullsatt. Inte så konstigt kanske, få kan gå på teater kl 13 en onsdag. Vi som var där fick ta del av berättelser om hur unga kvinnor försöker hitta sin plats Södertälje i dag.

Ensemblen var samspelt och vågade visa både konflikter och samförstånd. Nu har denna uppsättning ingen plats på Oktoberteatern i vår. Unga kvinnor ska inte ha ett eget rum. De ska kunna leva gränslöst. Det är dags att våga satsa fullt ut på teater som handlar om mångfald och ungas berättelser.

När Oktoberteatern inte tar med ”Deras rum” på repertoaren och trots flera års arbete inte tyckte att ensemblens jobb var värt pengar satte de en skarp gräns mot publiken och ensemblen – ”Vi satsar inte på er, men vi använder er som exempel i våra ansökningar”.

Mer om Livet, bitch! här:

http://lt.se/kulturnoje/1.3456717-livet-bitch-vagar-annu-mer-nar-de-ater-star-pa-scen 

http://lt.se/kulturnoje/1.2880173-livet-bitch-i-skaparprocess

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sodertalje/forestallningarna-minskar-bidraget-okar