Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klart att Ostlänken byggs

Banverket fattade på torsdagen tre beslut om vilka korridoralternativ man ska gå vidare med när det gäller Götalandsbanan. Ett av besluten handlar om Ostlänken förbi Järna.

Götalandsbanan är en framtida dubbelspårig järnväg för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg. Med den nya järnvägen ska restiden mellan de båda städerna kortas till två timmar samtidigt som geografiska regioner binds samman och stambanor avlastas. Den del av sträckan som ska gå mellan Järna och Linköping är Ostlänken,

Vilket är en 15 mil lång del av Götalandsbanan. Tre olika spårkorridorer har diskuterats men i går bestämdes officiellt att det är den röda korridoren som ska ligga till grund för den fortsatta planeringen. För Södertäljes del har den röda korridoren dock varit den enda sträckningen som diskuterats sedan förslaget att dra spåret genom Järna samhälle övergavs.

Den röda korridoren på aktuell sträcka har i utredningar sagts vara den mest fördelaktiga sett till både funktion och samhällekonomi och genom Södertälje kommun går korridoren öster om Järna, passerar Moraåns dalgång, vidare längs E4:an söderut, passerar strax öster om Hölö samhälle och vidare över kommungränsen.