Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kilometerskatten är ogenomtänkt

”En vägslitageavgift kommer att införas för att finansiera förbättringar av infrastrukturen”. Det skrev Stefan Löfven i sin första regeringsförklaring 2014. Tyvärr.

En kommitté har tillsatts för att utreda hur en sådan avgift ska fungera. Senast den 9 december ska den utredningen vara klar.

Transporter sliter på vägarna är huvudpunkten. ”Men i klartext är det frågan om en skatt på avstånd.

Från början talade man om skatt på omkring 14 kronor per mil för tunga transporter.

Det var illa nog, men nu när förslaget så sakta börjar framträda så talas det om hela 26 kronor per mil. Alltså nästan en dubblering”. Det skriver Anders Åkesson (C), infrastrukturpolitisk talesperson, på Aftonbladets debattsida.

Ungefär 80 procent av allt inrikes gods transporteras helt eller delvis med lastbil. Och fort går det. Den som beställer toner till sin skrivare via Internet har ofta paketet i sin brevlåda ett par dagar senare.

En kilometerskatt blir naturligtvis en skatt på hur långt en transport kör. Visst finns det anledning att stimulera att mer gods går på järnväg och sjöfart i stället för med lastbil. Men för stora delar av näringslivet finns inte de alternativen att tillgå. Där är det lastbil eller annat transportfordon som gäller.

Regeringens idé har också varit att skatten ska leda till fler miljöanpassade lastbilar. Men det är svårt att se ett system där kilometerskatten tar hänsyn till fordonets miljövänlighet. Kilometerskatten torde bli densamma oavsett hur stora utsläpp fordonet orsakar eller var i landet de rullar.

Åkeriföretagen har varit kritiska. Sveriges Åkeriföretag deltog i vägslitageskatteutredningens hearing i mitten av juni i år.

Efter den konstaterade deras teknikchef Mårten Johansson: ”Regeringens och utredningens syfte tycks vara att ta in 4 miljarder från åkerinäringen till statskassan vilket är fyra gånger mer än tunga fordon sliter på vägarna”.

Men också från LO-facket Pappers har hörts kritik. Redan strax efter Löfvens regeringsförklaring sade Pappers Mats Jutterström (Dagens opinion 26/11-14): ”Vi är beroende av åkerier för att få in råvaror till våra fabriker och då tycker vi att man inte behöver belasta det med vägslitageavgift. Han underkände också argumentet att det skulle vara en klimatåtgärd. ”Man kommer inte åt koldioxidfrågan på det här sättet, för det finns inte alternativa transporter för att fixa det”.

Att debatten nu kommit i gång efter hearingen i juni är bra. Flera riksdagsledamöter (S) har också i flera norrlandstidningar tvingats ut för att förklara att det ännu inte finns några färdiga förslag. Men om knappt ett halvår kan de finnas.

Till dess kan man bara uppmana till att låta debattgrytan koka.

För det stämmer det som Anders Åkesson skrev i sin artikel: ”Det är svår-förklarligt ogenomtänkt”.