Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kan vi börja tillämpa bondförnuftet när vi diskuterar Oktoberteatern?

 
Kartläggning: Oktoberteatern
Visa alla artiklar

Annons

När det inte växer så bra längre behövs oftast en jordbearbetning och då tar bonden fram en kultivator för bättre tillväxt. En kultivator är ett redskap för att röra om i jorden.

Det behövs en ny kultivator i Södertälje.

Anmäl text- och faktafel

Enligt mig var Musikteatergruppen Oktober en fantastisk kultivator när den för 40 år sedan kom till Södertälje. De ändrade och vände om kulturlivet i Södertälje. Vi minns fortfarande föreställningar som Prins hatt under jorden, Södertäljebor och Cabaré Hornet. Det kändes då som att hälften av deras verksamhet var i skolor och förskolor där barn och unga fick närkontakt med en skådespelare inför teaterbesöket på Castor. Eller att spela föreställningar på förskolan eller klassrummet.

För 10–15 år sedan försvann i stort sett hela arbetet med att vara ute i skolor och förskolor – i alla fall i den omfattning som teatern hade i början. Många inom kommunen tror tyvärr fortfarande att gruppen arbetar så.

Det finns duktiga kulturarbetare inom Oktoberteatern, men gruppen har inte klarat av att själva komma upp i kvantitet under minst fyra år.

I Ami Lönnroths debattinlägg, riktat mot LT:s kulturredaktör Elias Zazi, framgick det att stolarna man sitter på är av vikt. Så då är det att jag klarlägger vilka stolar jag sitter på. Jag har tidigare varit ordförande i Södertälje teateramatörer (STA), där min bortgångna mor Maj-Britt startade föreningen 1960 och var ordförande tills jag tog över.

När det blir för mycket av en familjeföreteelse är det dags för förändring.

Jag avgick som ordförande för cirka 15 år sedan när folk tyckte att STA var lika med Ahlin. När det blir för mycket av en familjeföreteelse är det dags för förändring.

När jag avgick blev det tillväxt i föreningen och nya personer tog större roll i arbetet. STA blev ännu starkare. Nya produktioner blev till, andra arbetsmetoder skapades. Stora sommarföreställningar med proffs och amatörer och den senaste stora succén Cabaret, en fullskalig musikal på Sagateatern. En stark föreställning av och med unga på en viktig scen i Södertälje.

Jag har tidigare, mellan 2001 och 2014, även arbetat inom kommunen med att barn i förskola och skola ska få tillgång till kultur. Budgeten var 750 000 kronor som skulle räcka till att ge teater, film, cirkus och dans till alla barn och unga i Södertälje. Då kunde vi erbjuda 15 000 platser per år, där Oktoberteatern ingick i utbudet med cirka 750 platser. Då hade jag kontakt med Oktoberteatern och andra fria teatergrupper i hela Sverige. Redan då upptäckte jag att kvantiteten och antalet besök i skolor inte alls var så hög i Oktoberteaterns fall.

Jag har också samarbetat med STA, Musikteater 89, Livet Bitch!, ABF, Mezzopotelge och andra kulturaktörer. Nu jobbar jag med Kultur 365 inom kultur- och fritidskontoret i Södertälje kommun. I denna verksamhet har jag givit bidrag till Oktoberteatern.

Så jag sitter eller har suttit på många stolar i kommunens kulturliv.

Det finns stor scenkonstkompetens i Södertälje. Med andra spännande nätverk som det vore intressant att bygga en ny scenkonsthub för framtiden – men utan livstidsgaranti.

När kommunen påpekar att Oktoberteatern inte lever upp till bland annat kvantitet så vill Oktoberteatern ha mer pengar för att kunna komma upp i nivå med förra avtalet. Då blåser kommunen in ännu mer pengar till teatern. Så hanterar kommunen inte stans fotbollsklubbar.

Mitt medborgarförslag är att Södertälje kommun nu skriver ett avtackningsavtal med Oktoberteatern

Jag vill tacka Oktoberteatern för den fantastiska nya energi som ni gav till Södertäljes kulturliv i väldigt många år. Tack!

Mitt medborgarförslag är att Södertälje kommun nu skriver ett avtackningsavtal med Oktoberteatern som är skrivet för ett–två år. Samtidigt utses en utvecklingsgrupp för scenkonst som har ett år på sig att genomföra en förundersökning för en scenkonsthub i centrala Södertälje och med gerillateaterscener i alla bostadsområden.

Vi vill ha mer kultur av hög kvalité i framtiden.

Lars Ahlin

inte bara en Södertäljebo utan även intresserad av kultur

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel