Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kan opinionsmätningar betraktas som fejkade nyheter?

Den 9 september gick svenska folket till val. De senaste åren har det gjorts försök att påverka länders parlamentsval. Det finns inget som säger att svenska val är särskilt utsatta för påverkanskampanjer, inte heller att de är fredade.

 Anmäl text- och faktafel

Statsminister Stefan Löfven (S) inbjöd ledarna för samtliga riksdagspartier till konferenser gällande bland annat främmande makts desinformation för att utöva inflytande på svenska valet. Det gällde hur partierna kunde öka skyddet och motståndskraften härvidlag.

Centrala aktörer i samhället, inklusive inom nyheter och opinionsbildning, erbjöds dessutom stöd i arbetet med att förbättra sin egen informationssäkerhet.

I detta sammanhang är det intressant att skärskåda opinionsinstitutens publicerade mätningar under valrörelsen.

Två institut sticker ut – Yougov och Sentio. Det gäller speciellt deras mätresultat för Sverigedemokraterna. Partiets stöd överskattades å det grövsta i jämförelse med valresultatet, som blev 17,5 procent.

SD:s genomsnittliga opinionssiffra för de sista fyra månaderna inför valet – juni till september – var hos Yougov 26 procent hos Sentio 25 procent. Alltså omkring åtta procentenheter fel från resultatet.

Jimmie Åkesson (SD) fick flera gånger frågan vilket valresultat han trodde på. Han angav mellan 25 och 30 procent. Och att SD därmed mycket väl kunde bli Sveriges största parti.

Både Sentio och Yougov använder sig uteslutande av egenrekryterade webbpaneler. Det innebär att de som svarar på enkäterna själva anmäler sitt intresse och svarar anonymt via sina datorer.

Nätets trollskog rymmer många SD-aktivister, varför partiet överskattas i webbpaneler.

Om man jobbar med webbenkäter måste man klara av att vikta och hantera materialet. Nätets trollskog rymmer många SD-aktivister, varför partiet överskattas i webbpaneler.

Andra institut använder sig av både webbpaneler och telefonmätningar – och tillämpar avancerade matematiska metoder för att vikta underrepresenterade väljargrupper mot dem som kan antas vara överrepresenterade.

I eftervalsanalysen bör Jimmie Åkesson ställa sig frågan. Hur kan det komma sig att vi gjorde en så usel valspurt att vi tappade drygt tio procentenheter? Vad gjorde partiet för fel - för lite fokus på migration? I Yougovs junimätning 2018 hade SD 28,5 procent.

Jag tycker det är märkligt att det aldrig ringde någon varningsklocka hos de nämnda instituten eller för den delen hos SD själva, att det borde vara något fel i mätningarna. Under hela 2018 fram till valet låg differensen i samma härad gentemot de seriösa företagen som SCB, Sifo, Novus och Ipsos.

Nu får de två instituten hård kritik från branschen. Man måste kunna ställa vissa minimikrav på företag, som publicerar opinionsmätningar. Viktig informationsspridning kan inte överlåtas åt ”glada amatörer”.

Enligt min mening tillämpar de inte fundamenta för en väljarundersökning, nämligen ett riksrepresentativt urval av svenska medborgare över 18 år. Det ska även anges felmarginaler, statistiskt säkerställda förändringar och så vidare.

Arnold Andersson

socialdemokrat i Södertälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel