Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kan kräva pengarna tillbaka för årskort

– Spontant känner man sig lite lurad, säger en av de som löst årskort till Sydpoolen.

Annons

Att Sydpoolens äventyrsbad har stängt har skapat många känslor och åsikter i Södertälje.

– Vi köpte ett årskort vid årsskiftet och spontant känner man sig lite lurad när man inte upplyses om nedstängningen, säger Carina Nyström Einarsson.

De köpte årskorten för att kunna bada mer med familjen men känner nu att det blir svårare att samsas i de bassänger som finns.

LT har vart i kontakt med konsumentverket för att ta reda på vad som gäller för

de som inhandlat årskort för att använda på äventyrsbadet.

– Det här är ett avtalsbrott. Personerna har köpt någonting som inte levereras, då kan de inte ta betalt. Det är ungefär som att erbjuda massa maskiner på ett gym och sen sälja alla maskiner och kvar är bara dansklasser, säger Bo Lång, vägledare på Konsumentverket.

Enligt honom har kunderna rätt att häva köpet av årskorten.

Driftchefen på Actic håller på att ta fram kommunikationen kring årskorten och Actic beklagar att det tar tid.

”Vi ska utvärdera detta och naturligtvis kommer vi inte vilja att våra medlemmar ska drabbas ännu mer och vi vill absolut inte bryta mot våra avtal med våra medlemmar”, skriver Christer Zaar, VD på Actic, i ett mejl till LT.