Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jättekran mitt i kanalen

I början av juli 1970 hade Södertälje kanal celebert besök. Då gästade den mäktiga pontonkranen Lodbrok vår stad.

Annons

Anledningen var att de tunga broklaffarna till den nya, dubbla Mälarbron skulle lyftas på plats. Klaffarna hade kommit sjövägen på pråmar. Det var ett mäktigt skådespel när dessa brohalvor skulle sättas på plats. Trafiken på kanalen var givetvis avstängd.

I förgrunden kan vi se en ansamling av fritidsbåtar som var tvungna att ligga still medan den tunga operationen pågick. De flesta tog det med ro och var imponerade av lugnet och precisionen. När kranarmen gick till väders och en brohalva dinglade i luften då kände man sig liten, som en skeppare på en passerande fritidsbåt uttryckte det.

I bakgrunden kan vi se en byggställning som fanns för att kunna bygga, eller snarare montera, det manövertorn som behövdes för att sköta öppnande och stängandet av bron.

Den äldre Klaffbron hade ett liknande torn på sin södra sida. Det stilfulla tornet fungerade väl under drygt 46 år men konstruktörerna till den nya bron hade tydligen missat hur starka skakningarna kunde vara. Brovakterna hade obehag av allt skakande och hade ibland svårt att dricka kaffe som tenderade att skvimpa ut.

Det gjorde att Kanalverket övergick till en sofistikerad bevakning från manövertornet vid slussen.

Den moderna tekniken gör att man har en förnämlig utsikt över Mälarbron med kameror med stark upplösning som gör att man kan urskilja enskilda personer på bron och tydligt se fartygen ända borta vid Linasundet.

Annons