Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon kämpar för en förändrad väg 57

Väg 57, Gnestapendeln, Moraån – Järnaborna måste höras i de viktiga frågorna och politikerna måste lyssna, tycker Liselotte Almén Malmqvist.

Annons
Framtiden för den hårt trafikerade och olycksdrabbade väg 57 är en av många stora frågor som berör Järnabornas vardag. Liselotte Almén Malmqvist arbetar för bättre kommunikation mellan medborgarna och politikerna.

Väg 57, Gnestapendeln, Moraån – Järnaborna måste höras i de viktiga frågorna och politikerna måste lyssna, tycker Liselotte Almén Malmqvist.

För Liselotte Almén Malmqvist är hjärtefrågan att en kringled byggs så att Järna tätort slipper trafiken på väg 57. Men just nu finns även flera andra stora frågor som berör Järnabornas vardag.

Därför vill hon och gruppen Forum för medborgardialog sammanföra dem som engagerar sig i bygdens framtidsfrågor – som Grupp 57 som arbetar för en kringled, Moraåns vänner och de som kämpar för Gnestapendelns framtid – för att stärka Järnabornas inflytande över viktiga beslut.

– Vi vill skapa en plattform för en dialog mellan medborgarna och politikerna. I dag finns stora brister i kommunikationen. Det finns ingen öppen debatt, säger Liselotte Almén Malmqvist.

– Politikerna behöver oss och vårt engagemang för att fatta kloka och vettiga beslut.

Själv är hon mest aktiv i frågan om väg 57 mellan Gnesta och Järna.

– Det är viktigt att engagera sig – vi lever i ett samhälle som ska överleva oss själva och jag har ett ansvar att göra mitt bästa för detta samhälle.

Liselotte Almén Malmqvist är ganska säker på att hon har Järnaborna bakom sig när hon konstaterar:

– Vi blir inte nöjda om vi inte får en förbifart. Jag har inte hört någon röst här som är emot en kringled.

– Vi kan inte utveckla samhället och ge det en gemytlig känsla om vi inte får bort trafiken.

Hon förespråkar en tvärförbindelse från väg 57, vid en punkt några kilometer söder om Järna samhälle, och i stort sett rakt västerut till E4. Därifrån kan vägen dras norrut till den befintliga trafikplatsen – eftersom det är dyrt att bygga helt nya på- och avfarter.

Trafikverket är däremot i dagsläget helt inne på att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på den befintliga vägen. Verket föreslår bland annat att vägen breddas, att den får omkörningsfiler på vissa sträckor, nya säkrare korsningar och en gångbro inne i Järna. En förbifart kan möjligen bli aktuell på lång sikt.

Väg 57 trafikeras enligt Trafikverket av cirka 6 000 fordon per dygn, en siffra som kan växa ordentligt när Gnesta växer och om pendeltågslinjen dras in.

Det samrådsmöte som Trafikverket nyligen höll i Järna har kritiserats av såväl lokalpolitiker som av andra deltagare.

– Vi godkänner inte det samrådet. Det fanns ingen öppen debatt över huvud taget, säger Liselotte Almén Malmqvist.

– Nu måste vi påverka Trafikverket så att de tar med frågan om en förbifart även i sina närmaste planer – och vi vill att politikerna blir tydliga med att det är en förbifart de vill ha.

Liselotte Almén Malmqvist vill att trafiken leds ut mot motorvägen söder om Järna tätort.

Trafikverket: Alla skulle få komma till tals

Trafikverket höll ett kritiserat samrådsmöte om väg 57 på Eneskolan i början av juni.

Det beskrevs efteråt som en monolog, i stället för en dialog, där frågor endast fick ställas efteråt, öga mot öga med verkets experter.

Trafikverket svarade i LT i lördags att man valde en mötesform där fler skulle få möjlighet att föra en direkt dialog i mindre grupper. Verket ville att alla skulle få komma till tals på lika villkor.

Mer läsning

Annons