Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jag löser hellre SL:s problem än bråkar med Vänsterpartiet

Vänsterpartiet ondgör sig i en debattartikel över situationen för Stockholmsregionens pendeltågsresenärer. Det gör de rätt i. Den svenska järnvägen har stora problem och resenärerna är med rätta förbannade över situationen. För detta är ytterst den svenska regeringen ansvarig.

Fakta talar här sitt tydliga språk. Trafikverkets egen statistik visar att nio av tio förseningsminuter ligger bortom SL:s och operatören MTR:s kontroll. Rensat från tillbud och olyckor visar fakta att sju av tio förseningar hade med den statliga infrastrukturen och järnvägen att göra. För den är regeringen otvetydigt ansvarig. Så även regeringens eget stödparti, Vänsterpartiet.

Den tydliga bilden av ansvaret fördelat mellan järnvägens aktörer fråntar såklart inte Stockholms läns landsting ansvaret för att göra allt vad vi kan för att förbättra situationen. Det är just därför vi har satsat närmare fem miljarder kronor på att köpa 46 nya pendeltåg, genomfört stationslyft på flera håll i länet samt investerat 80 miljoner kronor i en avisningsanläggning i just Södertälje.

För att nämna några insatser.

Vi tar också initiativ till både systemförbättringar och lagstiftning som vi anser behövs för att komma tillrätta med problemen.

Vi som kör pendeltågstrafik på spåren vet också var många av problemen finns. Vi vet vilka vändspår som saknas. Vi vet var signalerna är dåliga och var kontaktledningar rasar.

Vi delar bilden av att resenärerna har rätt till ersättning för de förseningar som inträffar. Därför inrättade vi den resegaranti som nu andra trafikbolag tar efter. För varje inställt tåg betalar stockholmarna genom sin landstingsskatt också för ersättningstrafik, detta utan att få en enda krona tillbaka av den som har orsakat eller kunnat förebygga störningarna – nämligen staten. Det håller inte.

Kostnaden för resegarantin, som just syftar till att ersätta resenärerna när järnvägen ställer till problem, ökade med fyra miljoner kronor under 2017. Kostnaderna för oplanerad ersättningstrafik för pendeltågen uppgick till cirka åtta miljoner kronor. Pengar som borde gått till mer och bättre trafik för resenärerna.

Vi föreslog redan under 2015 ett antal viktiga systemförändringar på järnvägen för att komma tillrätta med problemen. Det handlar i stora drag om:

• Bättre incitament för att göra rätt. Och det ska kosta att orsaka förseningar.

• Prioritera de insatser som gör störst nytta för flest resenärer.

• Prioritera samhällsekonomisk lönsamhet före politiska prestigebyggen.

Sammanfattningsvis måste fler insatser göras för att komma tillrätta med förseningarna. Vi som kör pendeltågstrafik på spåren vet också var många av problemen finns. Vi vet vilka vändspår som saknas. Vi vet var signalerna är dåliga och var kontaktledningar rasar.

Jag är därför övertygad om att vi tillsammans med regeringen skulle kunna genomföra en kraftsamling som gör skillnad för resenärerna. Jag tror på att lösa de problem som uppstår, snarare än bråka med mina politiska motståndare på det sätt som företrädare för Vänsterpartiet i stället ger uttryck för.

Södertäljes pendlare förtjänar bättre än så. De förtjänar också något bättre än Vänsterpartiet.

Kristoffer Tamsons (M)

trafiklandstingsråd och ordförande i SL

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel