Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ja, till ny bro – men inte över Maren

Motorvägsbron har nu fungerat i flera dagar. Medan vi drar en suck av lättnad kan vi blicka framåt.

Ove Lundgren är onekligen en man med gedigen kunskap. Han är en av mycket få som kan stoltsera med dels kommunalrådserfarenhet (för Centerpartiet 1988–1991), dels som kommunal tjänsteman i flera decennier.

I LT i går gav han läsaren inblick i denna kunskapsbank. Det tackar vi för. Det var en gedigen genomgång kring Södertäljes sårbara läge och de olika trafiklösningar och broförslag som funnits genom åren.

Men att titta bakåt är en sak – att titta framåt en annan.

Och när Ove Lundgrens främsta idé för framtidens trafikflöden är att åter bygga en bilbro över Maren – något Centerpartiet har drivit ända sedan den förra bron revs, även efter nejet i folkomröstningen, 2003 – är det läge att ställa sig några frågor.

Den första och främsta är generell, vill vi ha mer eller mindre biltrafik i centrala stan?

De två månader vi just genomlidit har gett en fingervisning på svaret. Stora mängder bilar sökte sig in mot centrala Södertälje och korkade effektivt igen varje farbar väg. En Marenbro kommer inte på något sätt att minska antalet bilar i centrala Södertälje, snarare tvärtom, däremot får bilisterna fler vägar att välja mellan.

Dessutom är nu centrala stan på väg att ta stora gröna steg. Det gäller området kring Slussen och Maren och det gäller Järnagatan där bygget av gågatan snart är färdigt. Att satsa på en motorled över Maren där trafiken kommer att hamna på Saltsjötorget ligger inte direkt i linje med detta.

Den andra frågan tangerar den första – om något inträffar på motorvägen (ja, olyckor kommer inträffa igen), vill vi att trafiken passerar förbi eller genom centrala Södertälje?

Få moderna städer säger nej till att leda trafiken utanför stadskärnan. När nu Södertälje uppvaktar Trafikverket och regeringen måste kravet vara att hålla förbifartstanken levande.

De gamla planerna på att förlänga Ritorpsleden med en bro över Linasundet hör till en svunnen tid (vilket också Ove Lundgren berör i intervjun). Allt för många bostadsområden har vuxit upp på bägge sidor om vattnet. Nej, det är en bro över saltvatten – eller i ett drömscenario, en tunnel – som behövs.

Med en blick på kartan, och med tanke på hur E20 och E4 går i dag, är en övergång/undergång mellan Södra och Gärtuna och vidare till dagens motorväg vid Moraberg den genaste vägen.

Fråga tre handlar om pengar. Just nu, med broolyckan i färskt minne, är järnet varmt. Då ska det smidas – och helst ska staten stå för fiolerna.

Vill vi då plädera för en ordentlig infrastrukturinvestering som ger stor nationell samhällsnytta och där fordonstrafiken inte belastar miljön i stadskärnan?

Eller vill vi se bygga en lokal innerstadsbro med tillhörande motorled som placerar bilköerna mitt i stans gröna stråk?