Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Is och snö – inget hot mot spårbilar

Trött på tjatet om fastfrusna växlar och bussar som fastnar i halka och snökaos? Då kanske det är dags att fundera på spårbil. Det tycker kommunalrådet Eva Lofvar konradsson (MP).

Enligt Nätverket Kompass (kommuner som prövar att satsa på spårbilar) finns det inga rörliga delar i spårtaxibanor som kan frysa fast och magneter gör att fordonets inbromsning är oberoende av friktionen.

Spåren är smala och genomsläppliga - snön faller ned på marken istället för att lägga sig som ett tjockt täcke framför bilen och bilarna kan själva ploga bort den snö som hamnar på spåret.

Hängande spårbilssystem är än mer oberoende av väder och vind eftersom eftersom fordonet går under en u-balk som är skyddad för snö regn och höstlöv.

Eva Lofvar Konradsson, kommunalråd (MP), är Södertäljes starkaste röst för ett spårbilssystem i kommunen.

– Jämför man hur vinterns snökaos har drabbat kollektivtrafiken med spårbilsteknikens okänslighet för snö och is, då har vi fantastiska fördelar för spårbilssystem. Jag ser detta som tunga argument för att vi går vidare med att utveckla ett sådant system i Södertälje.

Men Södertälje saknar ju tunnelbana och pendeltågen rullar ju inte inom kommunens gatunät.

– Nej, men vi har bussar som är känsliga för snö och halka. Det förarlösa spårbilssystemet är billigt genom att det är kostnadseffektivare och mer flexibelt än ett bussnät där bemannade fordon ofta körs halvfulla eller snudd på tomma, säger Eva Lofvar Konradsson.