Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internationella sömndagen: Så somnar du lättare

Att räkna får när du ska somna är ett lika gammalt som bra knep. Det säger Christina Stenberg, som bland annat anordnar sömnskolor.

Annons

I dag, den 18 mars, infaller en av alla temadagar – Internationella sömndagen. En person som kan mycket om sömn och vet vikten av att sova gott om natten är Christina Stenberg, legitimerad psykoterapeut och auktoriserad socionom. Hon och en kollega driver sedan 2004 Södertälje kognitiva psykoterapimottagning. Hit kommer patienter, antingen på remiss eller på helt eget initiativ.

– Patienterna kommer hit av vitt skilda orsaker. Det kan handla om stress, ångest, olika typer av livskriser och depressionstillstånd, berättar Christina Stenberg som intresserat sig särskilt för just sömnen.

Den är också nära förknippad med de tillstånd som Christinas patienter lider av. Ofta tar sömnen stryk vid exempelvis stress. Eller om det är stressen som uppstår på grund av dålig sömn. Sömnen är sällan ett isolerat problem och det kan vara svårt att veta vad som kom först, hönan eller ägget, säger Christina Stenberg. Helt klart är i alla fall att en god sömn är viktig. Och det är viktigt att inte låta den dåliga sömnen bli till en vana.

– Många känner sig otrygga när de tappar kontrollen över sömnen. Men genom att komma hit och prata försöker vi reda ut problemen. Vi tittar på hälsan i övrigt och om det är något särskilt som hänt i livet, säger Christina Stenberg och tillägger:

– Vi gör det i form av att perioderna med djupsömn blir längre.

Vad händer om vi får för lite sömn under en längre tid?

– Det finns forskning som visar att reaktionsförmågan försämras. Och det finns teorier om att för lite sömn kan vara sjukdomsframkallande.

Men hur mycket sömn behöver vi då?

– Det är individuellt, men vi brukar säga att en vuxen person i genomsnitt behöver sju och en halv timme. Barn behöver mer sömn och äldre mindre, vilket beror på att det inte längre är lika mycket som återbildas i kroppen på en person som är äldre, säger Christina Stenberg.

Tips för att somna lättare

Vädra rummet, ett svalt rum är bättre än ett varmt.

Tvinga dig inte i säng utan gå och lägg dig först när du är trött.

Se till att det är mörkt och tyst.

Undvik allvarssamtal efter sänggåendet.

Saker du oroar dig för att inte komma i håg morgon-en därpå – skriv upp dem på en lapp.

Källa: Christina Stenberg, legitimerad psykoterapeut och auktoriserad socionom

Kan du inte somna så gör ett avbrott, gå upp och ta exempelvis något att dricka. Börja om.

Annons