Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Varför talas det aldrig om risker med elbilar?

När ett litiumjonbatteri brinner bildas bland annat den giftiga gasen vätefluorid som är starkt frätande och giftig. Antalet elbilar ökar snabbt och vi kan snart tyvärr se den första bilbranden.

Vid en krock, överladdning, mekanisk påverkan, kortslutning eller andra tekniska problem kan en termisk rusning ske, temperaturen ökar och det finns risk att batteriet börjar brinna. Det visar bland annat en studie från Luleå tekniska universitet av Martin Johansson: ”Säkerhetsaspekter vid laddning av elfordon innehållande litiumjonackumulatorer”.

Läs Tomas Karlsson: När det gäller laddstolpar sladdar Södertälje efter

För att släcka en brand i en bil med litiumjonbatteri krävs det mer vatten, jämfört med att släcka en fossilbränsledriven bil – och det tar längre tid.

Röken är farlig för tredje man och för räddningstjänstens personal.

Bra av Telge bostäder att avvakta med laddningsstolpar. Utsätt inte de boende för risker innan räddningstjänst och andra berörda myndigheter sagt sitt.

Södertäljebo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare