Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Postnord tar inte utdelningen seriöst

Annons

Måndag och tisdag, 29-30/7, låg brev och reklam slängt i trapphuset i en flerfamiljsfastighet i Mölnbo, postnummer 15360. En hyresgäst kontaktade utdelaren Postnord per telefon utan resultat.

Anmäl text- och faktafel

På onsdagen frågade en annan hyresgäst brevbäraren och fick till svar att eftersom det luktade cigarettrök i trapphuset så gick han inte in där.

På torsdagen åkte jag tillsammans med en annan hyresgäst till postkontoret i Järna där brevbäraren utgår ifrån. Där kände man inte alls till något om detta och lovade undersöka och återkomma.

På fredagen blev jag uppringd av brevbärarens gruppledare. Hon hade pratat med brevbäraren och ansåg att han hade handlat rätt. Deras skyddsombud höll med, berättade hon. Dessutom hade brevbäraren kommit överens med en hyresgäst att han kunde lämna posten i entrén.

Jag försökte få henne att inse att vår klagan inte handlade om anledningen till den slängda posten. Vi anser att kan inte posten delas ut, av vilket skäl som helst, måste brevbäraren ta försändelserna tillbaka till postkontoret.

Hinder för brevbäraren att dela ut posten bör han informera om på postkontoret som kan ta kontakt med hyresvärlden. Naturligtvis har inte hyresgäster något mandat att besluta om andras post och det bör postens personal känna till och rätta sig efter, upplyste jag denna gruppledare. Det ska jag säga till brevbäraren, blev svaret.

Jag talade dessutom om att brevbäraren lämnade postbilen, fullpackad med brev och paket, olåst och med öppna fönster. Det är väl för att det är så varmt, fick jag som svar.

Jag frågade om hon kollat upp med brevbäraren om han slängt posten på andra utdelningsplatser. Det hade hon inte tänkt på. Således kan det finnas mottagare som är ovetande om att deras post är kastad någonstans. Det kan naturligtvis få konsekvenser i form av dröjsmålspålägg, spridning av personliga detaljer med mera.

Vi som bor i lägenheterna förväntar oss en säker posthantering. Detta handlar inte enbart om en enskild brevbärares försumligheter. Det står ganska klart att man på Postnord inte ser posthanteringen som en seriös och säkerhetskrävande verksamhet. Gruppledaren jag talade med framtonade med häpnadsväckande låga kunskaper i ämnet posthantering.

Grundläggande för en postutdelande funktion måste vara att det bara är avsändare och mottagare som kan avgöra om en försändelse är värdefull. All post måste därför hanteras varsamt och säkert. Jag begärde därför att hon skulle skicka en skriftlig förklaring på det inträffade och vad Postnord gör för att förhindra liknande tokigheter.

Hon lovade att det skulle vi få i början på kommande vecka. Nu har veckan gått och ingen förklaring har kommit. Kan de bero på att brevbäraren kastat det månntro?

GK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons