Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Kaos vid förnyelse av ID-kort

Annons

Fredagen den 12 juli 2019 var jag hos Polisen i Södertälje för att förnya mitt ID-kort. Jag hade förbokat tid kl. 8:40 men jag skulle anmäla min ankomst för att bli anvisad till en viss lucka. När jag anländer råder det lugn i lokalen trots att apparaten där man anmäler sin ankomst, var ur funktion. Personalen försöker lösa problemet manuellt och hjälper oss besökare till respektive lucka.

Anmäl text- och faktafel

När jag går in i båset framför min lucka och räcker mina handlingar till en man på andra sidan av glaset, säger han: ”Kan du gå ut och se efter vad som står på skärmen ovanför båset.” Jag går ut och tittar men konstaterar att displayen är nedsläckt. ”Den fungerar inte” säger jag. Mannen svara: ”Om det visar ingenting, varför har du då kommit till mig.”

Jag blir förvirrad och säger som det var att det var hans kollegor som anvisat mig till just den luckan. ”Vilken av mina kollegor” undrar mannen. Han vägrar på oklara grunder, att ta sig an mitt ärende och går därifrån.

Jag undrar vad det är för personer som jobbar där? Vad har de för arbetsrutiner och hur kommunicerar de med varandra? Och varför detta kaos? Jag vill fråga den där mannen hur han mådde om situationen vore omvänd. Jag känner mig behandlad som en minderårig.

Chintana Bodingh Ketyoi

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare