Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hur kan en pendeltågsstation vara så dåligt anpassad?

Östertälje station är i flera avseenden ett hån, här är det ingen som bryr sig. Efter 50 år har inget hänt. Allt är slitet och mossigt (se min bild).

Jämför till exempel med Ulriksdals pendeltågsstation. Där finns en bred gångväg ner mot tunneln under spåren. Stor ljus tunnel. Har man rullväska, barnvagn eller rullator är en sluttning bättre än trappor. Hiss i all ära, men den tar tid.

Med fler parkeringsplatser skulle fler pendla.

Dessutom har Ulriksdal rulltrappa upp till perrongplanet. Har den stationen så många fler pendlare än Östertälje? Hur många pendlare var det planerat för 1970 i Östertälje? Sedan dess har flertalet bostäder i Ritorp, Viksberg och Glasberga tillkommit på östra sidan av kanalen.

Med fler parkeringsplatser skulle fler pendla. Vänthallen har några sittplatser, som man inte kan se aktuella avgångstider ifrån – endast dörrar.

Information om aktuella bussavgångar finns inte alls i hallen. Så till den lite nyare utomhusmiljön – ödslig förutom den underdimensionerade, fullbelagda bilparkeringen (dagtid vardagar). Cykelparkeringarna är överdimensionerade. Runt 10–15 procent (inklusive cykelvraken) utnyttjas.

Bussarna kommer och försvinner fort. Tåganpassningen till och från Rosenlund efter klockan 20 är halvdan.

Då jag förstår att SL och kommunen delar ansvar för stationsområdet i Östertälje hoppas jag att de tillsammans kan verka för en modernisering och anpassning till dagens och framtidens ökade tillströmning av resenärer.

Men frågan kvarstår, varför är Östertälje stationsområde så eftersatt?

Agneta Sjölin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare