Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Dubbla budskap om hållbarhet

Annons

I fredags, 20 september, genomförde Fridays For Future (FFF) ännu en manifestation på Politikertorget i Södertälje. Huvudtemat var att satsa på cykling som ett sätt att rädda klimatet.

Efter en kort ”cykeldemonstration” till stadshuset överlämnades där en resolution från Cykelfrämjandet, Naturskyddsföreningen och FFF till tekniska nämndens ordförande, Tage Gripenstam (C).

Resolutionen nämnde det förslag till cykelplan som samhällsbyggnadskontoret tagit fram och just nu är på remiss. Cykelplanen framhäver cykling som ett sätt att minska trycket på andra vägtransporter. Det är bra. Men de mål som ställs upp för utvecklingen av cyklingens andel av trafikarbetet fram till 2040 är väldigt lågt ställda. Till exempel anges att 25 procent av alla resor kortare än fem kilometer då ska ske med cykel, vilket så klart inte är nog för att reducera bilismen mer än marginellt.

Cykelplanen utgör ändå en vällovlig ansats från kommunens sida att minska bilismen. Men absurt nog har en annan del av kommunen, stadsbyggnadsnämnden, nyligen antagit ”Riktlinjer för bostadsbyggande på landsbygden”, vilka strider mot dessa ambitioner.

Detta ger såklart ett ökat bilberoende, vilket inte bara går på tvärs mot cykelplanens mål utan även mot Södertäljes översiktsplan och den regionala utvecklingsplanen

Dessa riktlinjer anger nämligen en mer generös inställning än hittills vad gäller byggande av enstaka bostäder utanför så kallade prioriterade områden (tätorter med flera) – det vill säga en mer utspridd bebyggelse som inte behöver vara kollektivtrafiknära.

Detta ger såklart ett ökat bilberoende, vilket inte bara går på tvärs mot cykelplanens mål utan även mot Södertäljes översiktsplan och den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, Rufs. Båda dessa anger att utspridd bostadsbebyggelse ska undvikas, utom där det finns god försörjning med kollektiva färdmedel. Att riktlinjerna trots detta påstår att de är förenliga med målen i Rufs samt gällande översiktsplan är bara märkligt.

Än märkligare är påståendet att de gynnar en ”långsiktigt hållbar utveckling” - när det faktiskt är tvärtom! Slutsatsen är att riktlinjerna måste modifieras så att de följer översiktsplanen och Rufs och utgör ett steg mot det hållbara samhället, inte en reträtt.

Vad gäller cykelplanen så kommer Naturskyddsföreningens remissvar att innefatta en rejält höjd ambitionsnivå jämfört med förslaget.

Lars Klasén

medlem i remissgruppen, Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel