Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Är kommunens lokaler tomma på både kompetens och manskap?

Annons

Det är inte allt för ofta som man behöver kontakta samhällsbyggnadskontoret i Södertälje, men när det väl sker möts man av ett gigantiskt svart hål.

Kontaktcenter, som brukar vara den första stationen på samtliga nya ärenden, ger ett positivt och glatt intryck varje gång man kommer fram för att på ett smidigt sätt lobba fram en till rätt person för ärendet. Sedan händer det axiomatiska: man kommer inte fram.

Samtliga handläggare eller chefer är antingen på tjänsteresa, ej anträffbara, semester eller sjuka (det sistnämnda kan man sällan klandra dem för).

När telefonen inte är ett alternativ mejlar man specifika personer, men får sällan ett svar tillbaka.

Om en handläggare eller chef inom samhällsbyggnadskontoret slutligen hör av sig efter veckor (i vissa fall månader) får man aldrig ett konkret svar. Ingår inte det i anställdas ansvarsområden att svara på medborgarnas konkreta sakfrågor?

När man kontaktar bygglovsenheten vill man från konsumentens sida ofta veta något för att göra rätt för sig och undvika fel. Borde man inte ha rätt till att få svar på sina frågor från kommunens bygglovshandläggare?

Handläggare vägrar svara på konkreta sakfrågor och hänvisar ibland till att konsumenten bör granska dennes beslut. Har samhällsbyggnadskontoret några krav på kunskap när man anställer eller är tanken att varje bygglov ska granskas av konsumenten själv för att säkerställa att det inte strider mot lagen?

Hur ska gemene man kunna bygga rätt och undvika sanktioner från bygglovsenheten när man inte får svar på sina sakfrågor?

Lukas Kerimo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare