Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga IVO-åtgärder trots massiv kritik

För drygt två år sedan inleddes en undersökning om långa handläggningstider rörande LSS-beslut. Även om problem med rättssäkerhet påpekas avslutar IVO ärendet utan åtgärd.

Annons

Under 2013 och 2014 skrev LT om hur familjer drabbats av långa handläggningstider rörande LSS-beslut (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), men även journaler som skickats till fel personer och ärenden som lämnats utan åtgärd efter att vikarier slutat.

En av anledningarna till det omfattande strulet skulle enligt kommunen vara en omorganisation och stor personalomsättning. Den mängd kritik som framfördes gjorde dock att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) valde att inleda en granskning av kommunen.

I mars i år blev de klara med inspektionen och meddelar i sitt beslut att de avslutar ärendet utan åtgärder.

I beslutet skriver de att socialtjänstens myndighetsutövande 2014 ”inte var rättssäkert för den enskilde”. Samtidigt hade dock kommunen påbörjat ett förbättringsarbete på enheterna för att åtgärda problemen.

IVO menar att utifrån de åtgärder som tagits av kommunen bedömer myndigheten att det ”ger ansvarig nämnd förutsättningar för att utveckla kvaliteten i myndighetsutövningen så att den blir rättssäker för den enskilde”.

Även om IVO i sitt beslut inte anser att de behöver vidta några åtgärder i ärendet påpekar de att de ser allvarligt på myndighetsutövningen vid inspektionstillfället.

En av de som drabbades av strulet med handläggningarna var Lena Alnebring och hennes familj. I oktober 2013 träffade LT henne när hon hade stora svårigheter att komma i kontakt med kommunens handläggare och fick vänta länge på beslut i ärenden som rörde dem.

Två och ett halvt år senare har det inte blivit mycket bättre.

– Jag tror att vi har haft fyra eller fem LSS-handläggare sedan dess, säger Lena Alnebring.

– De har fortfarande problem. De säger att alla tjänster är tillsatta men då vill det till att folk stannar också så att det inte kommer nya hela tiden, fortsätter hon.

Även de långa handläggningstiderna kvarstår, berättar hon. I oktober förra året ansökte hon om att sonen Emil skulle få åka på ett läger.

– Efter att jag hade hört av mig fick jag ett förhandsbesked över telefon om att vi skulle få lägren vi begärt. Men det skriftliga beslutet kom dagen efter han åkt på läger, den första mars.

Enligt JO ska en handläggningstid ska inte ta mer än fyra månader. Annars anses den vara rättsosäker.

Lena Alnebring hoppas att det arbete kommunen utför med att komma till rätta med problemen kommer att bära frukt.

–Min förhoppning är att det får sätta sig. Att de handläggarna som de har blir kvar och att de får kompetensutveckling och stöd i sitt arbete, säger hon och fortsätter:

– För det jag tycker att man märker är att de erfarna LSS-handläggarna har slutat och att många av de nya är unga. Då blir det problem om inte de har någon att bolla med och då kan jag förstå att de säger upp sig.

LSS är en rättighetslag

LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, är en lag för att människor med funktionsnedsättningar ska få stöd att leva så självständigt liv som möjligt.

Det finns en rad typer av hjälpinsatser, däribland rådgivning, personlig assistans och kontaktperson.

LSS är en så kallad rättighetslag. Det betyder att man kan kräva lagliga rättigheter i en domstol.

Källa: Vårdguiden 1177.