Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Hölö fortsätter väntan på fiber - efter fyra år

För ett år sedan gladde sig Hölöborna åt att de skulle få fibernät. Efter flera turer med Svensk infrastruktur har Elisabeth Lindgren nu gett upp och grannens gamla nätkabel går ut genom kattluckan.

Annons

Efter företaget Svensk infrastrukturs framgångar i Mölnbo var det Hölös tur.

– Åtminstone ett hundratal nappade på erbjudandet om fibernät, säger Elisabeth Lindgren.

Företaget informerade att nätet skulle gå att använda inom några månader. Framåt våren kom ett mejl att förhandlingar med Södertälje kommun hade dragit ut på tiden och att avtalet blivit dyrare. Fibernätet skulle därför inte bli användbart förrän till hösten. På sommaren grävdes kabeln ner och dosan sattes upp i husen.

– Sen kom räkningen, på 5 700 kronor. Slutkostnaden är runt 20 000, men då ingår det att man binder upp sig på ett abonnemang under två år, säger Elisabeth Lindgren.

Fibernätet gick ändå inte att använda och så småningom fick Hölöborna beskedet att det skulle dröja till november. Elisabeth Lindgrens granne hade hunnit säga upp sin uppkoppling mot Bredbandsbolaget. Fast avtalet ännu inte löpt ut skulle han vara tvungen att skaffa ett nytt med ny bindningstid på två år om han ville fortsätta.

– Hans kabel går från vårt hus nu, genom kattluckan, säger Elisabeth Lindgren.

November kom och gick och Hölöborna fick inget fibernät. Elisabeth Lindgren försökte flera gånger nå Svensk infrastruktur genom kundtjänst.

– Tillslut skickade vi ett mejl till vd:n. Han återkom och sa att det var något problem med trafikkontoret den här gången. Och att vi skulle få fibernät tidigast nästa sommar.

– Jag kan tycka att alla avtal skulle vara kollade innan man börjar gräva och ta betalt.

Elisabeth Lindgren var övertygad om att familjen skulle bo kvar i huset under de två åren som bindningstiden skulle gälla från våren förra året, då fibernätet skulle vara i gång. Nu är hon inte lika säker längre. Svensk infrastrukturs vd har inte svarat på mejlet om att bindningstiden inte kan gälla från startdatumet när det i dagsläget blivit uppskjutet två och ett halvt år.

– I går skickade min sambo ett argt mejl om att vi inte är intresserade längre, säger Elisabeth Lindgren.

Vad händer med pengarna ni har betalat?

– Det vet jag inte, jag får ju inget svar, säger Elisabeth Lindgren.

”Vi har inte kommunicerat tillräckligt tydligt”

Svensk infrastruktur beklagar att installationen av fiberbredbandet dragit ut på tiden. Nu hoppas de kunna få det i drift till sommaren.

Stefan Tengvall, VD på Svensk infrastruktur, beklagar förseningarna. Han menar dock att de från början har sagt att installationen kunde ta lång tid. Enligt Stefan Tengvall beror dröjsmålet delvis på Skanova vilka de först hade tänkt hyra stamkabel från. Trots att en första undersökning visade att det fanns tillgänglig fiber fanns ingen att tillgå när de väl skulle beställa.

– När vi diskuterade vidare med dem fanns det ledig fiber men till ett orimligt pris.

I stället beslöt de sig för att gräva ned egna kablar. Något som även inneburit att de varit tvungna att skaffa tillstånd från markägarna.

–Det är det vi håller på med nu. Processen är på gång men det är några avtal på vägen kvar.

Han menar att de har sagt att arbetet skulle kunna ta upp till ett år. Samtidigt som de har två år på sig att leverera.

– Dessvärre har de fått vänta. Men det är inget konstigt i ett tidigt projekt. Telia tar ett år på sig att leverera sina luftledningar.

– Men där jag tycker att vi har brustit i det här fallet är att vi inte kommunicerat med kunderna tillräckligt tydligt under resans gång. Det har vi tagit till oss och kommer jobba med att rätta till.