Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I dag hade du som bor i Hölö kunnat ta tåget till jobbet

Sedan drygt en månad är regiontågstrafiken styrd av politikerna i länen runt Mälaren och inte av SJ:s kommersiella uppdrag.

Annons

Förändringen innebär att det fullt ut är politiskt styrt vilka stationer som ska ha ett tågstopp, hur ofta man önskar att tågen ska gå, vilken sorts tåg som ska användas samt vilka priser regionala tågresor ska ha.

Hölö passeras dagligen av ett tjugotal regiontåg på väg mellan Södertälje och Nyköping men dörrarna hålls även fortsättningsvis stängda, därför att våra politiker bestämt det. I stället väntar och hoppas Södertälje kommun och Hölö-Mörkö kommundelsnämnd på att SL kanske eventuellt ska köra igång pendeltågstrafik någon gång i framtiden.

Det här är väldigt märkligt prioriterat. Regiontågen som passerar körs med lägre beläggning än vad de skulle kunna ha och alla ni invånare i Hölöområdet får en mindre arbetsmarknadsregion och längre restider än vad ni skulle kunna ha med snabba tågförbindelser till Nyköping eller Stockholm.

Naturligtvis går det här att ändra på. Tågen går ju där tågen går, kostnaderna för att få igång en station i Hölö torde vara närmast försumbara och resenärsunderlag finns rimligen. Allt som krävs är viljan att stanna i Hölö och öppna dörrarna. Håller du med? Prata med den lokal- eller landstingspolitiker som står dig närmast, det här bestäms av dem.

Inget hindrar att man fortsätter att arbeta för att få SL-tåg till orten men det måste vara betydligt krångligare och betydligt dyrare att få det att hända än att bromsa ett tåg som redan passerar.

Pär Abrahamsson

Vagnhärad

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel