Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur mår våra barn i skolan?

Hade förmånen att få vara med under en dag i en skolklass på en av Södertäljes skolor. Upplevelsen fick mig att reagera, undrar om det är så här barnen har det i skolan år 2015.

Annons

Inga väggar i klassrummen, en bänkskiva, stolar med hjul.

Den första lektionen var det svenska, barnen skulle med ledning av stödord skriva en självbiografi. Några barn behövde hjälp med förklaring av nya, för dem främmande ord – som till exempel ordet ceremoni. Varje elev fick hålla sig själva med suddgummi, penna och pennvässare. Någon saknade udd på pennan och en del saknade pennvässare. Några av barnen hade varken sudd eller pennvässare. Det löste detta genom att låna av bakomsittande kamrat. Ett par pojkar kastade sudden till varandra och slängde i väg små lappar.

En av pojkarna hade stora hörlurar på sig, när jag frågade varför sa han att det var för att ha det lugnt och för att kunna koncentrera sig. Läraren uppmanade eleven att ta av lurarna under tiden hon talade.

För de elever som hängde med i undervisningen gick det ganska bra, sämre för dem som inte var speciellt intresserade. Jag uppfattade det som att de inte fick ut någonting av lektionen. Det såg ut som att de behövt hjälp med att förstå uppgifterna.

Geografilektionen var intressant, den handlade om GPS och jordens klimat. Men föga intresserade den eleverna. En av eleverna kunde svaren och fick svara på de flesta frågorna. En annan var rörlig mest hela tiden och fick tillsägelser vid flera tillfällen.

Under tiden som lektionen i engelska pågick sprang barn omkring i korridoren utanför klassrummet. Stoj och glam.

I kön på matrasten kunde jag konstatera att några av de små barnen i första klass hoppade över grönsakerna – och de som tog grönsaker tog mycket små portioner.

En flicka pekade ut en annan flicka och sa att hon var ”jobbig”. Jag sa att hon kanske var ledsen eller inte hade någon kompis. Flickan svarade att jag försökte vara med henne, men då fick jag inte vara med de andra. Mobbning?

Senare på eftermiddagen inträffade kulmen den här skoldagen. Alla började springa runt och sniffade och talade om något illaluktande. Det visade sig att någon gått till en mataffär och inhandlat surströmming som sedan placerades ut på lite olika platser. En av elevernas jackor hade fått surströmming på sig och förvarades i en svart plastsäck.

Sammanfattningsvis satt eleverna som inte hängde med bara och tittade. Det såg ut som att de inte fattade och hade behövt någon som förklarade för dem. Har de ingen förmåga att ta till sig undervisningen, eller om de inte får hjälp blir de förlorare och går ut i livet utan grundläggande kunskaper. Att vara lärare och undervisa i dagens skola måste vara påfrestande.

På min tid var det inte 100 procent i skolan – men dagens skola är i många avseenden skökig och stressig. Hur kan man koncentrera sig när det är ett ständigt spring och hela tiden störande ljud?

Några elever hade svårt att sitta still och lyssna under en hel lektion. Skolor med stökiga miljöer fungerar dåligt för barn med koncentrationssvårigheter och risken är stor att de misslyckas helt med sin skolgång. Skolor med individuell anpassning och små elevgrupper är bättre miljöer för samma barn, där de kan vara mycket välfungerande.

En spännande skoldag.

Upptäckte att jag trots att jag gått i skola i tio år inte är smartare än en femteklassare.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel