Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hon bidrar till att Scania leder patentliga

Scania lämnade in flest patentansökningar till Patent – och registreringsverket (PRV) under 2015. LT har träffat Anna Kjernsvik, en av uppfinnarna på Scania.

Annons

Hela 270 nya patentansökningar lämnade Scania in under 2015 – och vann därmed patentligan i Sverige.

En av dem som har fått patent för många uppfinningar inom Scania är Anna Kjernsvik. Hon är 40 år och har jobbat på företaget i 16 av dem. Hon började inom stolkonstruktion och har sedan bland annat jobbat med utveckling av läder och textilier.

– Det är rätt komplicerat, man tycker kanske att det bara är trådar, men det handlar om hur tyget slits och det är mycket man kan åstadkomma med textilier, säger Anna Kjernsvik.

Hon har klättrat upp i en förarhytt till Scania Streamline R490 och visar hur fjädringen i stolen fungerar.

Just den här stolen är inte Anna Kjernsviks uppfinning, men det finns patent för en ny stol som hon har varit med och uppfunnit. Stolen har hela åtta patent.

– Tanken var att skapa en stol som är mer ergonomisk och som tar mindre plats. Den fungerar faktiskt riktigt bra. Tyvärr finns inte stolen i dag, det landar kanske i att Scania säljer patenten i stället, vilket är rätt vanligt.

Anna Kjernsvik ser bekväm ut vid ratten. Lastbilskörkort har hon sedan hon började på Scania.

– Jag jobbar i en väldigt kreativ miljö och känner att företaget tycker att det är viktigt med patent, det är kul att vi leder patentligan.

I en påse ligger ett gäng plaketter för godkända patent, som Scania ger till uppfinnarna. Anna Kjernsvik har onekligen levererat och fått igenom en del patent.

– Sedan är vi ju flera inblandade, alla är lika viktiga och har bidragit med lika mycket.

Hon lutar sig tillbaka mot sätet som är i skinn.

– Det här är ”naturligt läder” som är framställt från kohudar. Vi tycker att det är bäst om skinnet är så naturligt som möjligt och inte behandlas på olika vis.

Vad arbetar du med nu?– Jag arbetar med ett nytt och hemligt projekt inom hyttutveckling.

Aha, heter det Albatross?– Hahaha, jag vet inte vad slutprodukten kommer att heta.

Anna Kjernsvik tycker inte att det är svårt att arbeta med hemliga konstruktioner.

– Det har ju varit så sedan jag började här på Scania, det känns naturligt. Det som jag utvecklar med mina kolleger vill jag förstås inte ska komma ut innan det är klart. Det är inte svårt att låta bli att prata om detaljer.

Förekommer spionage?– Nej, inte vad jag vet. Men ibland under slutskedet, när vi tvingas köra lastbilarna på allmän väg, kan det hända att någon fotar. Det är viktigt att vara först med patenten, så att ingen kommer före. Det kan ta upp till sju år innan den färdiga produkten är ute på marknaden.

Patentansökningar

270 nya patentansökningar lämnade Scania in till Patent-och registreringsverket (PRV) under 2015.

Under 2014 lämnade Scania in betydligt fler – 357 stycken.

2015 kom nära 9 000 ansökningar från hela landet in till PRV.

Grundavgiften för att registrera ett varumärke

i Sverige är 1 800 kronor.

9 184 personer ansökte under 2015 om ett nytt namn.