Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hög utbildning ska ha hög kvalitet

Alltfler talar om ett universitetsväsende med stora brister. Ligger det något i varningarna är det studenterna och därmed Sveriges framtid som drabbas.

Annons

På tisdagens debattsida i Svenska Dagbladet var inte Lunds historieprofessor Dick Harrison nådig i kritiken.

Uppmaningar om lättare examination och oförståelse för obligatoriska undervisningsmoment uppges vara rena vardagsmaten.

Bland annat ska Harrison av studierektorn på hans historiska institutionen i Lund ha instruerats att i förväg dela ut möjliga tentafrågor framöver efter ”för många” underkända senast.

Dessutom ska studenters släktingar ha hört av sig med kritik om orimlig stränghet på grund av förväntan om närvaro på obligatoriska moment.

Dick Harrison är inte ensam om att ha vittnat om strukturella problem i högskoleväsendet. Även på andra håll har röster höjts. 2013 vållade till exempel åtta uppsala-akademiker uppmärksamhet när de i Upsala Nya Tidning beskrev hur studenter knappt behärskar språket tillräckligt för att tillgodogöra sig själva undervisningen.

Att lättvindigt avfärda dessa rapporter från ett flertal erfarna akademiker som anekdotiska vore att göra det alltför enkelt för sig.

I går anklagade Linnea Jacobsson och Cecilia Skoug, Lunds studentkår, talande nog i en replik Harrison för att sparka nedåt som ens diskuterar studenternas roll i sammanhanget. De incitament till att godkänna studenter som institutionerna har för att få fortsatt resursutdelning är det stora problemet.

Det är uppenbart att prestationsbelöning av det slaget belönar låga krav. Högskolan får aldrig bli en ren sysselsättningsfabrik vars huvudmål blir att skapa snygg statistik. Samtidigt måste också studenters roll kunna diskuteras.

Att gå in i studentlivet med orimliga krav och utan egen insikt om eget ansvar håller inte.