Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

HGF står upp för sina medlemmar

Vi på Hyresgästföreningen arbetar ständigt för att ta till vara på våra medlemmars intressen. Därför är det mycket tråkigt att läsa i LT 12/7 om det Barbro Asplund har upplevt.

Ett av de områden som det satsas extra på är just boendeinflytande när det kommer till upprustningar och renoveringar, eftersom många hyresgäster kan känna sig lite osäkra på vad som gäller och vilka rättigheter man som hyresgäst har.

Det är därför väldigt beklagligt om Barbro med flera medlemmar uppfattar det som att ingen har lyssnat på deras behov, tankar och idéer.

Under det senaste året har nya rutiner och arbetssätt när det gäller upprustningsfrågor tagits fram. Dessa rutiner ska bland annat verka för att alla våra medlemmar som står inför en upprustning, ska bli informerade i ett så tidigt skede som möjligt. De ska också få tillfälle för samtal. Vi ser ständigt över våra rutiner och arbetar alltid för att kunna förbättra dem.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att informera medlemmar under pågående hyresförhandlingar.

Hyresgästföreningens representanter vid förhandlingarna strävar alltid att tillgodose medlemmens bästa, och gör det som är möjligt för att lyfta fram medlemmens perspektiv och behov.

Detta för att den framtida hyran ska vara rimlig.

När förhandlingen är klar, skickas ett brev ut till berörda medlemmar, i detta brev finns också kontaktuppgifter till förhandlaren.

Det uppkommer också frågor om vad som ingår i hyran. I de flesta bostadshyresavtal framgår att hyresvärden är skyldig att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer. Dessa åtgärder är oftast att betrakta som underhåll och de ingår också i hyran.

Vill hyresvärden utföra standardhöjande åtgärder, som leder till ett krav på hyresförändring, krävs det att de har godkänts av de berörda bostadshyresgästerna eller att hyresnämnden har lämnat tillstånd till åtgärderna. Tidigare fick de kommunala bostadsföretagen fondera medel för kommande underhåll, i skattebefriade underhållsfonder, men denna möjlighet togs bort i början på 1990-talet.

HGF försöker hela tiden påverka politiker och beslutsfattare för att hyresgästens ställning ska stärkas. Bland annat föreslår Hyresgästföreningen:

• Investeringsstimulans för nybyggnad av hyresrätter.

• Slopad fastighetsskatt för hyresrätter.

• Skattefria underhållsfonder.

• ROT-avdrag till hyresrätter.

• Stärkt boendeinflytande vid upprustningar.

Slutligen hoppas jag att du någon gång i framtiden återigen ser nyttan med ett medlemskap och hittar tillbaka till den gemenskap som Hyresgästföreningen utgör.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel