Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hennes råd: Ta en extra kisspaus

Ta en extra kisspaus för att få perspektiv och ta rätt beslut. Tipset kommer från Carina Berglund, södertäljebo och friskvårdskonsult.

Annons

Som en naturlig följd av att vi lever i en tid där stress och brus är vardag har allt fler problem med stress, oro och sömnproblem. Lösningen kan vara mindfulness.

 Det låter för bra för att vara sant. Endast tre till fem minuters mindfulness om dagen ger resultat ganska omgående. Och det är inget mumbojumbo. All forskning som gjorts talar sitt tydliga språk – mindfulness är ett bra redskap för att minska stressens påverkan på kroppen och sinnet.

Den variant som mindfulnessinstruktören och friskvårdskonsulten Carina Berglund Andersson lär ut – Mindfulness-based stress reduction – är dessutom grundad av en molekylärbiolog och forskare vid universitetet i Massachusetts.

Användningen av anti-depressiva och sömntabletter ökar, men faktum

är att de oftast bara behandlar symptomen av något som går djupare.

– Läkemedel är som plåster medan mindfulness kommer åt grundorsaken, säger Carina Berglund Andersson, som ägnar sig åt friskvård på heltid sedan hon gjorde

ett lappkast i karriären och lämnade olika chefspositioner i Telgekoncernen bakom sig.

Vi möter henne i villan på Täppgatan 16 där hon arbetar. Här finns fler yrkesgrupper och den gemensamma nämnaren är hälsa.

– Det blir bra synergier när vi är flera här, säger Carina Berglund Andersson.

Själv ser hon mindfulness som en möjlighet att finna lugn och klarna tanken.

Att landa i kroppen, slappna av och reducera stress.

– För mig har det också blivit lättare att ta beslut och att lyssna till magkänslan. Det kan låta klyschigt, men jag hittar mitt sanna jag när jag kan se tankarna lite på distans.

Alla har vi något som triggar vår stressnerv och får oss att gå i gång. Bilköer.

Lycraklädda cyklister som susar förbi i 180 liiiite för nära. Signalfel på pendeltåget, att Facebook ligger nere, ett gräl eller kritik från en kollega.

– Det kan vara lätt att älta alldeles för länge. Har man bråkat kan det vara som att personen sitter kvar på axeln och de negativa tankarna mal på. Med mindfulness är det lättare att släppa saker. Du upplever känslor men kan låta dem passera, det blir ett annat flöde.

Alla kan mindfulnessa. Carina Berglund Andersson tipsar om en enkel variant – att helt enkelt smyga iväg på en extra kisspaus när man är på jobbet.

– Man kan sätta sig på toalettlocket och göra en enkel andningsmeditation. När du andas in räknar du ett och när du andas ut räknar du ett. Så fortsätter du upp till tio och sedan räknar du tillbaka till nio, åtta och så vidare. Så enkelt är det!

Annons