Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hårt mot hårt mot fusket

Välfärdsbedragarna har främst en sak att tacka myndighets-Sverige för: den bristfälliga kontrollen.

Annons

Få kommuner, om ens någon, kommer i närheten av Södertälje när det gäller brottshärvor kopplade till vår gemensamma välfärd. Vi har haft det tvivelaktiga nöjet att begåvas med assistanshärva, hemtjänsthärvor och kyrkohärva. I den första kom dom i hovrätten i fjol sommar, de andra har inte kommit lika långt i rättsprocessen.

En gemensam nämnare för samtliga dessa är att stora summor har betalats ut i ersättningar, utan att de uppdrag som betalningarna gällde utförts alls eller i mindre grad än vad som var avtalat. En annan är att personal på myndigheter på ett eller annat sätt misstänks för inblandning.

I går gick en av dessa myndigheter, Försäkringskassan, ut med att man har polisanmält en före detta anställd för att ha gjort otillåtna informationssökningar på assistansberättigade. Det kommer bara några veckor efter att samma myndighet åtalsanmält en annan tidigare medarbetare misstänkt för att ha lämnat ut sekretessbelagda uppgifter till assistansbolag.

Syftet är enkelt att förstå: bolaget sökte nya kunder.

Att Försäkringskassan valt att sätta hårt mot hårt mot fuskarna och intensifiera sitt arbete med att upptäcka interna oegentligheter är mycket bra.

Generaldirektör, Ann-Marie Begler skrev på Dagens Nyheters debattsida i går om det arbetet och hon konstaterar frankt att: ”Vi har nu även sett det finns företag som använder sig av medarbetare på Försäkringskassan för att expandera.”

Det ska även finnas misstankar mot ytterligare anställda och mot fler assistansbolag.

Det är naturligtvis utmärkt att denna internutredning tillsatts – och det måste betraktas som ovanligt att en generaldirektör är så öppen med att redovisa de oegentligheter som redan nu har upptäckts.

Som medborgare ska vi kunna lita på att skattemedel används rätt. Och att de myndigheter som har i uppgift att sköta transfereringarna klarar det uppdraget klanderfritt. Samt att man har en fungerande kontrollapparat.

Ytterst handlar det om förtroende. Förtroende för Försäkringskassan förstås, men också för aktörerna i hela välfärdssektorn

Varje fuskare, varje kriminell aktör inom omsorgssektorn gör tyvärr att de som är motståndare till privata alternativ inom välfärden tar tillfället i akt att dra alla över en kam.

Det är sorgligt. Det är viktigt att människor som är i behov av assistans, hemtjänst eller vad det nu vara månde kan få det – och så långt det är möjligt på sina egna villkor. Valfriheten är värd att försvara.

Ann-Marie Begler konstaterar i sin debattartikel att ”kriminella företag behöver försvinna från assistansmarknaden. Det skulle såväl brukare som seriösa aktörer tjäna på”.

Denna Beglerska insikt hade vi gärna sett i Södertälje när de rödgröna avskaffade valfriheten inom hemtjänsten. Södertälje kommun klarade inte av kontrollerna. När de väl började nysta för att få bort kriminella bolag lades skulden på valfriheten. Man tog misstänkt fusk i några få bolag som intäkt för att dra undan benen för alla.

Det gjorde både brukare och seriösa företag till förlorare.