Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här åker bilisterna i bussfilen

Dålig skyltning eller vanans makt? Trafikverket och polisen har var sin teori om varför bilisterna kör i bussarnas fil på motorvägen. 

Måndagen var första dagen för Trafikverkets insats med gratisbussar för att få trafiken att flyta på så bra som möjligt till och förbi Södertälje. Något som även innebar att högra körfältet på E4 södergående enbart var avsett för kollektivtrafiken under rusningstid (kl 06.00-09.30 samt 14.30-18.30). Det verkade dock inte trafikanterna ha snappat upp.

När LT träffade Åke Rimborn från polisen vid Salems trafikplats säger han att det varit mycket mindre trafik än väntat under måndagen. Samtidigt är han lätt kritisk till hur skyltningen om bussfil har genomförts.

– Bilisterna hinner inte se den när de åker förbi i hundra, säger han.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger att de är nöjda med hur första dagen har förflutit.

– Det har gått fantastiskt bra med trafikflödet och har varit väldigt smidigt hela dagen måste jag säga. Det har i stort sätt inte varit köer överhuvudtaget. Men om vi bara kan tillskriva det till de här aktiviteterna vi startat upp är svårt att säga rakt upp och ned.

Att bilister har fortsatt att använda högerfilen tror han till stor del beror på invant beteende och att det alltid är en utmaning hur människor tar till sig informationen.

– Vi har gått ut till ett sextiotal olika kanaler. Allt från de stora företagen i Södertälje till trafikradion. Det vi vet är att när vi gör sådana här radikala trafikförändringar så är vanans makt väldigt stark. Men efter en till två dagar brukar det ändra sig.

Att använda sig av de befintliga digitala hastighetsskyltarna för att uppmärksamma den nya bussfilen är dock inte en lösning menar Bengt Olsson.

– Det finns inte på dem och de är inte avsedda för det. Där finns det bara störningsinformation, hastighetsangivelser och så vidare. Tyvärr är vi begränsade i tecken och vad vi kan skriva på dem.

Men inte heller informationen om gratisbussar verkar ha nått ut ordentligt. När LT:s reporter testade att resa med en av dem under måndagsmorgonen var den till stor del tom.

– Jag gick till busshållplatsen i Skärholmen på vinst och förlust. Jag tycker att informationen hade kunnat vara bättre. Det stod till exempel ingenting om några extrabussar på SL:s reseplanerare, säger Yvonne Håkansson, som arbetar i Hovsjö.

Något som även märktes av under resten av dagen när LT pratade med en av Nobinas kundvärdar vid Södertälje syd.

– Inledningsvis har det inte varit jättemånga. Men det har också att göra med att om du ska ändra ditt beteende mot tidigare så tar det tid att ställa om. Man behöver ha känslan för hur lång tid transporten fram och tillbaka tar beroende på vad man har för privatsituation med till exempel att hämta på dagis.