Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gustaf Svenungsson: Regeringen låter stöldligorna köra med Sverige

Annons

Nu under högsommaren härjar de internationella stöldligorna runt i Sverige, särskilt båtmotorer står högst upp på ligornas stöldlistor.

50 procent av alla bostadsinbrott och 90 procent av bil-, bildels-, båtmotor- och jordbruksmaskinsstölder i Sverige begås av internationella stöldligor. Ligorna kommer främst från Östeuropa, rör sig fritt inom Schengenområdet och för varje år ut stöldgods till ett uppskattat värde om två miljarder kronor.

Flera faktorer ligger bakom polisens mindre lyckade kamp mot stöldligorna, varav en är Sveriges bristande lagstiftning mot fordonsmålvakter.

I Sverige finns ingen begränsning för hur många fordon som får vara registrerade på samma person, vilket stöldligorna utnyttjar maximalt. Vid ligornas rekognoserings- och stöldrundor används nämligen oftast bilar skrivna på samordningsnummer, ett personnummer för de som vistas tillfälligt i Sverige.

Bara under 2018 hade 700 personer som inte är skrivna i Sverige fler än 10 bilar var skrivna på sig, vissa hade över tusen bilar skrivna på sig. Tillsammans hade personerna 99 miljoner kronor i skulder. Trots att mörkertalet är stort bedöms mer än 10 000 av dessa bilar användas till brottslig verksamhet.

En annan svaghet i gällande lagstiftning är möjligheten till retroaktivt ägarbyte, vilket Polismyndigheten tog upp i Regeringskansliets utredning (Ds 2018:33) om fordonsmålvakter. Ett fordon som har flyttats på grund av obetalda räkningar och där ett ägarbyte sker retroaktivt via papper kan hämtas ut av den nya ägaren, utan att skulden följer med. Sådana här fiktiva ägarbyten underlättar för kriminella att hämta ut fordon, medan polisen handfallna endast kan stå och titta på.

Utredningen presenterade några förslag som föreslogs skulle börja gälla 1 april 2019, bland annat användningsförbud av fordon med mer än 5 000 i p-skulder. Inga förslag som på riktigt skulle lösa de två ovan beskrivna problem föreslogs dock i regeringens utredning.

Trots att utredningen kom för dryga året sedan har ännu inget hänt. Regeringen tycks dra frågan i långbänk och sakna svar på hur problemen med fordonsmålvakter ska lösas, med följden att stöldligornas terrorisering av Sverige får fortlöpa obehindrat.

Annons